ІСТОРИЧНА ДОВІДКА

про Комітет Верховної Ради України

з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності

третє скликання (період 2000 – 2002 р.р).

 

Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності було створено 1 лютого 2000 року ПОСТАНОВОЮ Верховної Ради України № 1416-ХГУ. До складу Комітету було обрано 20 народних депутатів України. Пізніше двоє депутатів перейшли до інших комітетів.

Серед членів Комітету:

-         представників депутатської групи "Відродження регіонів" - 5, НДП - 3, СДПУ(о) – 3, НРУ - 2, партії Трудова Україна - 2, по одному від КПУ, ПЗУ, "Батьківщини", "Солідарності" та "Незалежних";

-         два академіки галузевих Академій наук України (Бандурка О.М., Франчук А.Р.), два доктори наук (Бандурка О.М., Білас І.Г.), три кандидати наук (Мельник П.В., Франчук А.Р., Франчук І.А.);

-         Бандурка О.М. та Білас І.Г. мають звання "Заслужений юрист України", а Мельник П.В. - звання "Заслужений працівник освіти України";

-         військове звання "генерал-полковник" має Бандурка О.М., "генерал-лейтенант" - Білас І.Г.;

-         нагороджені бойовими та трудовими орденами колишнього Радянського Союзу та незалежної України Бандурка О.М., Білас І.Г., Волков О.М., Горбатов О.М., Мельник П.В., Франчук А.Р.,

-    народним депутатом України першого і другого скликання був Бандурка О.М., другого скликання - Білас І.Г., Горбатов В.М., Ратушний М.Я., Франчук А.Р., Франчук І.А.

Комітет 1 лютого 2000 року очолив народний депутат України Білас І.Г. (фракція НРУ). Першим заступником Голови Комітету було обрано Нечипорука О.М. (депутатська група "Відродження регіонів"), а заступниками Бандурку О.М. та Мельника П.В. (обидва представники НДП). Секретарем Комітету було обрано народного депутата України Мазуренка В.І. (група "Трудова Україна").

У структурі Комітету було створено сім підкомітетів:

-         підкомітет законодавчого забезпечення діяльності Міністерства внутрішніх справ України та Державного департаменту України з питань виконання покарань — голова підкомітету Іванов  С.А. (група "Трудова Україна");

-         підкомітет законодавчого забезпечення діяльності органів прокуратури і додержання законності - голова підкомітету Ратушний М.Я. (фракція НРУ);

-         підкомітет законодавчого забезпечення діяльності митної служби та Державного комітету у справах охорони державного кордону України - голова підкомітету Франчук І.А. (фракція СДПУ(о));

-         підкомітет профілактики правопорушень та аналітично-інформаційного забезпечення діяльності Комітету — голова підкомітету Настенко О.А. (фракція "Батьківщина");

-         підкомітет законодавчого забезпечення діяльності органів податкової адміністрації і податкової міліції та контролю за виконанням податкового законодавства - голова підкомітету Шевчук С.В. (фракція НДП);

-         підкомітет законодавчого забезпечення реформування правоохоронних органів - голова підкомітету Кушніров М.О. (група "Солідарність");

-         підкомітет з питань законодавства про адміністративні правопорушення - голова підкомітету Лісогорський О.І. (фракція КПУ).

Протягом останніх п'яти сесій Верховної Ради України третього скликання Комітет розглядав та вирішував назрілі організаційні питання, працював над законопроектами з питань зміцнення законності та правопорядку, здійснював контрольні функції щодо виконання чинного  законодавства та удосконалення діяльності правоохоронних органів республіки.

Організація діяльності Комітету та конкретні заходи здійснювались на основі Конституції України, Регламенту Верховної Ради України та Закону "Про комітети Верховної Ради України".

За звітний період проведено 82 засідання Комітету, у тому числі 5 виїзних. На них розглянуто 433 питання, з них 9 по контролю за виконанням законів України і постанов Верховної Ради України.

Основна увага Комітету приділялась підготовці та опрацюванню законопроектів, які вносились на розгляд Верховної Ради України. За час роботи останніх п'яти сесій Комітетом було подано проекти 73 нормативних актів, які прийняті Верховною Радою України. Серед них 36 законів України та 37 постанов Верховної Ради України.

З ініціативи Комітету прийняті постанова Верховної Ради України "Про дотримання правоохоронними органами України конституційних гарантій та законності в забезпеченні прав і свобод людини", якою передбачені заходи щодо попередження і припинення правопорушень та поліпшення умов діяльності правоохоронних органів по захисту прав людини на життя, здоров'я, власність, а також ряд інших постанов. Крім того, Комітетом опрацьовано 87 законопроектів, які внесені на розгляд Верховної Ради України. З них 51 відхилено та знято з розгляду, а 36 прийнято як закони України. Серед них: "Про загальну структуру і чисельність кримінально-виконавчої системи України" та "Про загальну структуру і чисельність Міністерства внутрішніх справ України", які у відповідності до пункту 22 статті 85 Конституції України створили правове поле щодо затвердження Верховною Радою України загальної структури і чисельності зазначених військових формувань; "Про внесення змін до Закону України "Про застосування амністії"", який прийнято у зв'язку із заміною у системі покарань смертної кари довічним позбавленням волі; два закони "Про амністію" (2000р. та 2001р.), які надали можливість застосувати амністію до найбільш незахищених у соціальному плані осіб, у першу чергу до неповнолітніх, вагітних жінок, осіб похилого віку, ветеранів війни, інвалідів 1 та 2 груп тощо; "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо боротьби з нелегальною міграцією", яким створено належний правовий механізм боротьби з таким видом організованої злочинності, як нелегальна міграція; "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо посилення відповідальності за порушення прав на об'єкти інтелектуальної власності", який забезпечує належним чином захист цих прав, що сприяє прискоренню інтеграції України до Європейського Союзу та інших світових і європейських економічних структур і організацій; "Про внесення змін і доповнень до деяких законодавчих актів України щодо боротьби з контрабандою та порушенням митних правил", яким диференційовано відповідальність за контрабанду залежно від розміру вартості товарів, що переміщуються через митний кордон, способу вчинення злочину, кількості учасників тощо; "Про внесення змін до Закону України "Про прокуратуру"; до законів "Про оперативно-розшукову діяльність", "Про   міграцію",  "Про  попереднє  ув'язнення",  "Про адміністративний нагляд за особами, звільненими з місць позбавлення волі", до Виправно-трудового та інших кодексів України, чим приведено у відповідність із Конституцією України деяке галузеве законодавство республіки.

Комітетом також підготовлено ряд проектів законів про внесення змін до Кримінального, Кримінально-процесуального кодексів та Кодексу України про адміністративні правопорушення. Зазначеними законами встановлено відповідальність за обман покупця чи замовника, порушення банківського законодавства, законодавства про бюджетну систему, про енергозбереження, про племінну справу в тваринництві; посилено відповідальність за завідомо неправдиве повідомлення про загрозу безпеці громадян і хуліганство, незаконне заволодіння транспортними засобами, порушення правил про валютні операції, правил судноплавства, нормативно-правових актів, що регулюють діяльність авіації тощо.

Крім того, Комітет підготував сім проектів законів з питань ратифікації міжнародних договорів і угод, прийнятих Верховною Радою України.

За звітний період Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності розглянув 164 законопроекти, де головними були інші комітети, і вніс до них свої зауваження і пропозиції.

Розпорядженням Голови Верховної Ради України №369 від 25 квітня 2001 року "Про підготовку проектів Кримінально-процесуального кодексу України та Кодексу України про адміністративні правопорушення" створено робочі групи з підготовки проектів зазначених кодексів у складі народних депутатів України - членів Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності, відповідальних працівників секретаріату зазначеного Комітету та провідних вчених республіки. У даний час роботу над проектом першого Кодексу, в основному, завершено і проект подано на розгляд Верховної Ради України. Робота над проектом другого Кодексу триває.

На початку своєї діяльності Комітет провів виїзне засідання спільно з керівниками та відповідальними працівниками деяких правоохоронних органів з метою координації роботи Державної податкової адміністрації, податкової міліції, Державної митної служби та Державного Комітету по охороні державного кордону України з підготовки законодавчих актів у сфері оподаткування, запобігання тіньовій економіці, боротьби із контрабандою та нелегальною міграцією.

За два роки діяльності Комітетом підготовлено і проведено 10 конференцій та семінарів з питання удосконалення кримінального, адміністративного та податкового законодавства. Серед них: разом з Університетом внутрішніх справ МВС України - міжнародні науково-практичні конференції "Транснаціональна злочинність: заходи протидії, проблеми підготовки кадрів правоохоронних органів" та "Новий кримінальний кодекс України: проблеми впровадження", спільно з Академією державної податкової служби України - всеукраїнські науково-практичні конференції "Державна податкова політика та проблеми її законодавчого забезпечення" і "Бюджетно-податкова політика в Україні (проблеми та перспективи розвитку)". За наслідками конференцій та семінарів видані матеріали для використання у практичній роботі.

Комітет підготував День Уряду у Верховній Раді України з інформацією Кабінету Міністрів України "Про дотримання правоохоронними органами України конституційних гарантій та законності в забезпеченні прав і свобод людини". За результатами розгляду цього питання Верховною Радою України було прийнято постанову, виконання якої постійно контролюється Комітетом.

Комітет брав безпосередню участь у підготовці парламентських слухань у Верховній Раді України на тему: "Виконання законів України по боротьбі з корупцією в Україні".

Крім того, Комітетом у звітному періоді проведено відкриті парламентські слухання у комітетах з участю керівників правоохоронних органів: "Про амністію в Україні", "Соціально-правовий захист працівників правоохоронних органів, фінансове і матеріально-технічне забезпечення їх діяльності" та "Про удосконалення норм чинного законодавства України щодо відповідальності за ухилення від сплати податків, зборів, інших обов'язкових платежів". Після проведення цих слухань членами Комітету було підготовлено ряд законопроектів із зазначених питань.

З метою забезпечення належного правового рівня роботи, якісного опрацювання законопроектів Комітетом створено групу наукових консультантів у складі 19 чоловік з числа провідних вчених-юристів Київського, Львівського, Одеського університетів та інших вузів країни, а також фахівців-практиків. В їх числі 5 докторів юридичних наук і 9 кандидатів юридичних наук. Зазначені консультанти протягом двох років постійно надавали допомогу Комітету у його законотворчій діяльності та здійсненні контрольних функцій.

Однією з важливих ділянок роботи Комітету та його апарату був розгляд письмових та усних звернень громадян. За час роботи Комітетом розглянуто 1068 пропозицій, заяв і скарг з питань захисту прав громадян, стану правопорядку, діяльності міліції, прокуратури та з інших питань. Розглянуто 26 звернень народних депутатів України. До Комітету надійшло 102 колективних звернення, в тому числі від тих, хто утримується в місцях позбавлення волі, членів сімей засуджених, працівників правоохоронних органів, інших громадян. Найбільше звернень надходило з питань правильності застосування чинного законодавства. Кожний десятий лист був з пропозиціями про удосконалення діючих або видання нових законодавчих актів. Всі звернення розглянуті керівництвом Комітету. Наслідки перевірок окремих листів розглядались на засіданнях Комітету. Деякі пропозиції було враховано при розробці законодавчих актів щодо зміцнення правопорядку та боротьби із злочинністю.

Члени Комітету постійно брали участь в засіданнях колегії Міністерства внутрішніх справ, Генеральної прокуратури, Служби безпеки України та інших міністерств і відомств.

Таким чином, за два роки роботи Комітет сприяв створенню відповідної законодавчої бази і організаційного забезпечення правоохоронної діяльності.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку