Комітет Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності розглянув на своєму засіданні 20 грудня 2017 року проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху» (реєстр. № 7286)

Комітет
20 грудня 2017, 13:13

До реєстр. № 7286 від 14.11.2017 р.

 

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 Комітет Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності розглянув на своєму засіданні 20 грудня 2017 року проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху» (реєстр. № 7286), поданий Кабінетом Міністрів України.

Метою законопроекту є забезпечення створення безпечних умов для учасників дорожнього руху, збереження життя і здоров’я громадян, а також підвищення ефективності впливу на дисципліну учасників дорожнього руху з чітким визначенням правових санкцій за вчинені правопорушення та забезпечення належного рівня реалізації прийнятих рішень в адміністративних справах у сфері безпеки дорожнього руху.

Законопроектом пропонується внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України, а також законів України «Про дорожній рух» та «Про Національну поліцію» відповідно до яких: 1) можливість звільнення від адміністративної відповідальності при малозначності правопорушення не застосовується до правопорушень, передбачених частиною четвертою статті 121, частиною четвертою статті 122, статтями 122-2, 122-4, частиною третьою статті 123, частинами другою – четвертою статті 126 та статтею 130 КУпАП; 2) встановлюється, що адміністративне стягнення за вчинення правопорушень, передбачених статтею 130 КУпАП, може бути накладено протягом року з дня його виявлення; 3) передбачається адміністративна відповідальність за перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на десять кілометрів на годину; 4) максимальний строк додаткового покарання у виді позбавлення права керувати транспортним засобом збільшується із трьох до десяти років; 5) розширюється перелік випадків, коли поліцейський може зупиняти транспортні засоби, зокрема, пропонується надати право робити це для проведення огляду водія на стан алкогольного, наркотичного, іншого сп'яніння або на стан перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції та інші.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України вважає, що за результатами розгляду в першому читанні законопроект доцільно повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

Під час обговорення народні депутати України - члени Комітету звернули увагу на актуальність ідеї законопроекту, проте висловили цілий ряд критичних зауважень, зокрема такі:

назва законопроекту є значно вужчою за суть законопроекту, оскільки частина запропонованих норм пропонують врегулювати суспільні відносини не пов’язані з  безпекою дорожнього руху;

вбачаються недоцільним запропоновані у проекті зміни до статті 38 КУпАП, відповідно до яких строк накладення адміністративного стягнення за вчинення правопорушень, передбачених статтею 130 КУпАП  збільшується із трьох місяців з дня вчинення правопорушення до одного року «з дня його виявлення»;

в законопроекті та супровідних документах до нього не обґрунтовано необхідність встановлення обов’язку водія транспортного засобу саме передавати працівнику поліції відповідні документи, а не пред’являти, як це визначено чинним законодавством;

надзвичайно дискусійними вбачаються запропоновані зміни до до статей 16 і 18 Закону України «Про дорожній рух», що передбачають сувору регламентацію поведінки водія та пасажира при зупинці і перевірці поліцейським транспортного засобу;

у законопроекті прямо не передбачено право водія або пасажира вести відеозйомку поліцейського та його дій і у подальшому  використовувати ці матеріали під час оскарження дій поліцейського;

невиправданим є пропозиція законопроекту щодо можливості розміщення у/на службових транспортних засобах, без кольорографічних схем, розпізнавальних знаків та написів, фото- і відеотехніки з використанням в подальшому отриманої інформації;

корупційно небезпечною є надання можливості працівникам поліції проводити огляд водія (судноводія) на стан алкогольного,  наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують його увагу та швидкість реакції, з використанням спеціальних технічних засобів та без присутності двох свідків;

недоцільно розширювати перелік випадків, коли поліцейський може зупиняти транспортні засоби за підстави необхідності  проведення огляду водія на стан алкогольного, наркотичного, іншого сп'яніння або на стан перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції;

необгрунтованою є необхідність розширювати перелік заходів при здійсненні поверхневої перевірки речі та/або транспортного засобу шляхом перевірки відповідності ідентифікаційних номерів транспортного засобу;

Також законопроект містить техніко-юридичні недоліки.

Генеральна прокуратура України у своєму висновку зазначила, що законопроект потребує доопрацювання.

Варто зауважити, що законопроект вже набув значного суспільного розголосу та викликав суттєві зауваження від громадських організацій, які вбачають у нормах законопроекту значні корупційні ризики та ризики щодо порушень конституційних прав громадян.

Народні депутати України – члени Комітету також звернули на те, що досягнення задекларованої законопроектом мети досягається комплексом заходів, а не лише посиленням відповідальності, зокрема створенням та впровадженням державних програм вивчення та дотримання Правил дорожнього руху, роз’яснювальних та навчальних  програм для молоді тощо. Також численні випадки, коли водії, які керували в стані сп’яніння, не завжди отримують належне адміністративне покарання, часто пов’язані саме не з не м’якістю покарання, а відсутністю належного контролю з боку поліції за дорожньою ситуацією та профілактичною роботою.

Проаналізувавши законопроект, взявши до уваги його актуальність, незадовільну ситуацію у сфері безпеки дорожнього руху та наявність численних зауважень до його змісту, Комітет вирішив рекомендувати Верховній Раді України зазначений законопроект за результатами розгляду в першому читанні повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання та створити на базі Комітету робочу групу з його доопрацювання з врахуванням зауважень та пропозицій.

Доповідачем на пленарному засіданні Верховної Ради України визначено Голову Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності - народного депутата України Кожем’якіна Андрія Анатолійовича.

Проект постанови Верховної Ради України та необхідні матеріали додаються.

 

 

Просимо розглянути.

 

Голова Комітету                                                             Кожем’якін А. А.