Звіт

про підсумки роботи Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності за період роботи другої сесії Верховної Ради України сьомого скликання

(січень – липень 2013 року)

 

 

План роботи Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності на січень – липень 2013 року прийнятий за основу 10 січня 2013 року та затверджений на засіданні Комітету 6 березня 2013 року (протокол №4).

 

За період другої сесії Верховної Ради України Комітетом проведено 8 засідань, на яких розглянуто 144 питань, з них питань контролю – 23.

 

Основні зусилля протягом звітного періоду, так само як і протягом попередніх сесій, були спрямовані на  виконання законопроектної функції Комітету.

 

Разом з тим, Комітет приділяв увагу також розгляду питань контролю, зокрема в розрізі моніторингу ефективності застосування прийнятих законів України (тих, що набули чинності на початку 2012 року та раніше, тобто діяли більше, ніж один рік) – протокол №8 від 22.05.2013 р.

 

Станом на 27.06.2013 р. на опрацюванні в Комітеті перебуває 139 законопроектів, з яких підготовлено до розгляду Верховною Радою України – 63 законопроекти.

 

За результатами розгляду Верховною Радою України законопроектів, підготовлених Комітетом, протягом другої сесії ухвалено наступні рішення:

Ø                   Закон прийнято – 4;

Ø                   Прийнято за основу – 2;

Ø                   Повернуто на доопрацювання – 2;

Ø                   Відхилено та знято з розгляду – 19.

 

Підготовлено до розгляду та очкують розгляду Верховною Радою України у першому читанні – 57 законопроектів; у другому читанні – 6 (реєстр. №№0887, 0889, 0890, 0891, 0893, 2138)

 

Зміст найбільш значущих із прийнятих Законів України:

 

1) Закон України від 14.05.2013 № 228-VII "Про внесення зміни до статті 2631 Кримінального кодексу України у зв'язку з приєднанням України до Протоколу проти незаконного виготовлення та обігу вогнепальної зброї, її складових частин і компонентів, а також боєприпасів до неї, який доповнює Конвенцію Організації Об'єднаних Націй проти  транснаціональної організованої злочинності".

 

Метою прийняття Закону є імплементація в законодавство України положень Протоколу проти незаконного виготовлення та обігу вогнепальної зброї, її складових частин і компонентів, а також боєприпасів до неї, який доповнює Конвенцію Організації Об’єднаних Націй проти транснаціональної організованої злочинності.

Законом внесено зміни до статті 2631 розділу IX Кримінального кодексу України "Злочини проти громадської безпеки", якими доповнено частину першу цієї статті нормою, яка дозволить установити кримінальну відповідальність за фальсифікацію, незаконне видалення або зміну маркування вогнепальної зброї.

 

2) Закон України від 18.04.2013 № 221-VII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення національного законодавства у відповідність із стандартами Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією"

 

Закон, розроблений на заміну Урядового законопроекту №2033, спрямований на приведення законодавства України у відповідність з рекомендаціями, наданими Україні Групою держав Ради Європи проти корупції (GRECO).

Це зроблено шляхом внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України, а також законів України "Про господарські товариства", "Про основи національної безпеки України", "Про засади запобігання і протидії корупції" та "Про застосування амністії в Україні".

 

Зазначені зміни спрямовані на:

      віднесення усіх корупційних правопорушень, пов'язаних з отриманням неправомірної вигоди, до числа злочинів

      заміну терміну "хабар" поняттям "неправомірна вигода", яке охоплює не лише матеріальні предмети, а і немайнові вигоди;

      криміналізацію всіх елементів активного та пасивного хабарництва;

      встановлення кримінальної відповідальності за прийняття пропозиції чи обіцянки неправомірної вигоди;

 

          В порівнянні із законопроектом реєстр. № 2033 (урядовим) у  цьому проекті є суттєві покращення.

 

А саме: виключені пропоновані Урядом зміни до статей 3683 та 3684 Кримінального кодексу України щодо криміналізації «обіцянки неправомірної вигоди» та «прийняття обіцянки неправомірної вигоди» стосовно бізнес-структур.

Це виключатиме можливість тиску на бізнес, оскільки подібна ініціатива створила б можливості для зловживань з боку правоохоронних органів.

          Крім того, проект виключає можливість тиску на бізнес шляхом посилення відповідальності за корупційні діяння у приватному секторі.

Наприклад, законопроект реєстр. №2033 передбачав внесення змін до низки статей Особливої частини КК України з метою застосування покарання у вигляді позбавлення волі до посадових осіб у приватному секторі.

У цьому законопроекті ці положення значно лібералізовані.

 

3) Закон України від 18.04.2013 № 222-VIIро внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України (стосовно виконання Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України)"

 

Необхідність ухвалення закону була обумовлена потребою приведення норм чинного законодавства України у відповідність до положень Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією (ETS 173), ратифікованою Верховною Радою України 18 жовтня 2006 року, в частині запровадження процедури конфіскації майна та доходів, отриманих від корупційних діянь, а також реалізації заходів, передбачених Планом дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України.

Законом передбачається: 1) доповнити чинний Кримінальний кодекс України (далі – КК) новими статтями 96¹ "Спеціальна конфіскація" та 96² "Випадки застосування спеціальної конфіскації"; 2) викласти в новій редакції статті 368 та 369 КК, замінивши при цьому поняття "хабар" поняттям "неправомірна вигода"; 3) криміналізувати такі діяння, як "пропозиція надання неправомірної вигоди" та "прийняття пропозиції або обіцянки неправомірної вигоди" (частина перша статті 368, частина перша статті 369 КК – в редакції проекту); 4) доповнити окремі санкції статей 364, 366, 368, 368-2, 369, 369-2 КК таким видом кримінального покарання, як "спеціальна конфіскація"; 5) внести зміни до низки статей Кримінального процесуального кодексу України, врегулювавши підстави та порядок застосування спеціальної конфіскації.

 

4) Закон України від 23.05.2013 № 314-VII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо виконання Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України стосовно відповідальності юридичних осіб)"

 

Закон є результатом ухвалення законопроекту, який був  доопрацьованим всіма фракціями варіантом урядового законопроекту реєстр №2032.

 

На міжнародному рівні низкою міжнародних договорів, серед яких, зокрема, Кримінальна конвенція про боротьбу з корупцією, Конвенція Ради Європи про запобігання тероризму, Міжнародна конвенція про боротьбу з фінансуванням тероризму, учасницею яких є також і Україна, передбачено обов’язок держав-учасниць щодо запровадження відповідальності юридичних осіб за передбачені цими міжнародно-правовими актами злочини.

 

Питання відповідальності юридичних осіб розглядається ЄС, ГРЕКО, ОЕСР, FATF, країнами G-20 як один з пріоритетних та найбільш ефективних способів боротьби з корупцією та відмиванням злочинних доходів. Всі найбільш економічно розвинуті держави у світі мають такі механізми.

 

Проектом запроваджується квазі-кримінальна відповідальність юридичних осіб – застосування адміністративних за своїм характером санкцій (штрафи, конфіскація майна та ліквідація юридичної особи), але за правилами кримінального провадження.

 

Гарантії захисту юридичної особи у кримінальному провадженні є набагато вищими. Мова йде, зокрема, про обов’язкове залучення представника юридичної особи, надання їй всіх доказів у справі щодо неї, більш ґрунтовна процедура судового розгляду, можливість вчасно оскаржувати дії обвинувачення та рішення суду у справі тощо.

 

Можливість застосування до юридичних осіб кримінально-правових заходів обмежено злочинами, пов’язаними з активним хабарництвом (частини перша і друга статей 3683 і 3684, статті 369 КК України), зловживанням впливом (стаття 3692 КК України), легалізацією (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом (статті 209 і 306 КК України), та тероризмом (статті 258-2585 КК України). Це дозволить мінімізувати можливий тиск на корпорації через застосування кримінально-правових заходів.

 

Ліквідація юридичної особи та конфіскація її майна застосовуватиметься виключно при вчиненні від імені юридичної особи терористичних злочинів, тоді як головним заходом впливу, що застосовуватиметься до корпорацій, буде штраф, який диференціюватиметься залежно від тяжкості вчиненого фізичною особою злочину.

 

Таким чином в прийнятому законі на відміну від Урядового проекту Закону (реєстр. № 2032) чітко визначено коло злочинів, при вчиненні яких від імені та в інтересах юридичної особи до останньої застосовуватимуться кримінально-правові заходи, перелік яких, у зв’язку із відмовою від такого, як заборона займатися певним видом діяльності, скорочується.

 

Надано чітке визначення поняттю "уповноважена особа юридичної особи" та закріплено ознаки вчинення злочину в інтересах юридичної особи.

Удосконалено процедуру застосовування заходів кримінально-правового характеру до юридичних осіб. Зокрема, встановлено обов’язок слідчого, прокурора письмово повідомляти юридичну особу після внесення відомостей про неї до Єдиного реєстру досудових розслідувань, а також чітко розмежовано права та обов’язки представника такої юридичної особи під час здійснення провадження.

Прийняття проекту Закону дозволило виконати рекомендації GRECO та взяті Україною міжнародні зобов’язання щодо встановлення відповідальності юридичних осіб, не ламаючи при цьому докорінно вітчизняну наукову доктрину, за якою юридична особа не може бути суб’єктом злочину.

 

 

Протягом звітного періоду здійснено збір та аналіз інформації з питань законодавчого забезпечення  діяльності правоохоронних органів України та  проведені наступні комітетські слухання, круглі столи та інші заходи:

 

25 березня 2013 року у Комітеті з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності відбулась зустріч членів Правління Української міжконфесійної християнської місії «Духовна та благодійна опіка в місцях позбавлення волі».

      Від імені Комітету до учасників міжконфесійної християнської місії

звернувся народний депутат України Сас Сергій Володимирович, який відзначив важливість консолідованої роботи представників християнських конфесій оресоціалізації осіб, які відбувають покарання в місцях позбавлення волі.

      Також, народний депутат Сас С.В. поінформував присутніх про законотворчу роботу, яка ведеться у Комітеті, особливо, з питань, що стосуються Пенітенціарної Служби України.

 

4 квітня 2013 року у Комітеті відбувся Круглий стіл з обговорення законодавчих механізмів боротьби з браконьєрством.

Учасники висловили вдячність Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності за сприяння у проведенні заходу, підкреслили що об’єднання зусиль народних депутатів і громадськості сприятиме захисту довкілля, рослинного й тваринного світу.

Ініційований групою народних депутатів – представників усіх фракцій парламенту проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо охорони тваринного та рослинного світу» (реєстр. №2503) дозволить суттєво вдосконалити законодавство в цій сфері.

Наголошувалося на тому, що у 2011 році Верховна Рада ухвалила прогресивний закон, який заборонив ввезення, збут і зберігання браконьєрського знаряддя. Водночас, на його думку, нині профільним державним службам не вдається повністю проконтролювати виконання цих норм.

Також учасники заходу у Комітеті з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності змогли ознайомитися з вилученими знаряддями сучасного браконьєрства – різними види мереж, капканів, пасток, отрут і інших заборонених способів видобутку тваринного світу.

 

5 червня 2013 року слухання на тему:

Про практику та проблеми у застосуванні законодавства у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху. З інформацією виступили Заступник Міністра внутрішніх справ України Ратушняк В.І., начальник Департаменту ДАІ МВС Астапчук В.І.

 

3 липня 2013 року заплановано проведення Круглого столу з обговорення проекту Закону України "Про прокуратуру", реєстр. №0886 (в редакції, що готується Комітетом до другого читання).

 

 

Щодо  контрольної  функції Комітету.

Протягом звітного періоду здійснювався збір та аналіз інформації з питань виконання законодавчих актів України прокуратурою,  Міністерством   внутрішніх справ, Державним департаментом з питань виконання кримінальних  покарань,   податковою   міліцією   та   іншими правоохоронними органами України.

 

З моменту початку діяльності Верховної Ради сьомого скликання до Комітету від громадян надійшло 894 звернень, від юридичних осіб 188.

Низка з них була розглянута на засіданнях Комітету, зокрема:

 

06.03.2013 року:

1) "Про звернення члена Комітету – народного депутата України Міщенка А.М. з приводу подій, що мали місце 18 лютого 2013 року біля «Гостинного двору» у м. Києві."

УХВАЛИЛИ: Керуючись ст. 33 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», направити звернення народного депутата України Міщенка А.М. з приводу подій, що мали місце 18 лютого 2013 року  біля «Гостинного двору» у м. Києві, а також інші матеріали щодо цих подій до Генеральної прокуратури України для відповідного реагування в межах, встановлених законом.

          За результатами розгляду цього питання в Генеральній прокуратурі України повторно розглянути його на засіданні Комітету за участю керівництва правоохоронних органів України.

Отримано відповіді з:

Генеральної прокуратури України (листи №06/1-12211-13 від 01.03.2013 р. та 06/1-12221-13 від 27.03.2013 р.)

Прокуратури міста Києва (лист №06/1-918-7-13 від 05.04.2013 р.)

МВС (лист №1/1394-КОР від 28.02.2013 р. та №3294/Зр. Від 28.02.2013 р.)

 

2) "Про доручення Голови Верховної Ради України Рибака В.В. щодо розгляду звернення адвоката Усенка І.В."

УХВАЛИЛИ: Керуючись ст. 33 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», направити звернення адвоката Усенка І.В. до Генеральної прокуратури України для відповідного реагування в межах встановлених законом.

Отримано відповіді з:

Генеральної прокуратури України (лист №09/1-4334-09 від 01.04.2013 р.)

Прокуратури Київської області (лист №09/1-18-12 від 13.03.2013 р.)

 

20.03.2013 р.:

1) Про звернення народного депутата України Кужель О.В. щодо створення двох урядово-парламентських комісій з питань діяльності правоохоронних органів України та з питань діяльності суддів, функціонування та реформування системи судочинства.

УХВАЛИЛИ: 1. Дати роз’яснення народному депутату України          Кужель О.В. про те, що Конституцією України, Регламентом Верховної Ради України не передбачено створення спільних урядово-парламентських комісій.

2. Керуючись ст. 33 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», направити звернення народного депутата України Кужель О.В. до Генеральної прокуратури України для відповідного реагування в межах, встановлених законом.

Отримано відповіді з:

Прокуратури Донецької області (лист №09/1*-122-12 від 22.04.2013 р.)

Прокуратури Харківської області (лист №09/1-11374-11 від 07.05.2013 р.)

 

 

 2) Інформація Першого заступника Голови Комітету Пшонки А.В. з приводу листа Голови комісії з питань зміцнення законності, правопорядку, боротьби з корупцією, охорони прав і свобод громадян Вінницької обласної ради В.Мрачковського про звернення громадської організації «Батьки вбитих дітей Вінничини» щодо законодавчого врегулювання питань відшкодування матеріальних і моральних збитків батькам, діти яких загинули внаслідок насильницьких дій злочинців.

УХВАЛИЛИ: 1. Взяти до відома інформацію Першого заступника Голови Комітету Пшонки А.В. про розгляд листа В.Мрачковського щодо звернень громадської організації «Батьки вбитих дітей Вінничини».

2. Направити Голові комісії з питань зміцнення законності, правопорядку, боротьби з корупцією, охорони прав і свобод громадян Вінницької обласної Ради В.Мрачковському копію листа Комітету до Прем'єр-міністра України Азарова М.Я. із зазначеного питання, копію доручення Прем'єр-міністра України Міністру юстиції України Лавриновичу О.В та Міністру соціальної політики України Королевській Н.Ю., а також копію відповіді Міністерства юстиції України.

Отримано відповіді з:

Міністерства юстиції України (лист №2151-0-4-13/8-2 від 07.03.2013 р.)

 

 

17.04.2013 р.:

1) Інформацію голови підкомітету Мисика В.Ю. про виконання рішення Комітету від 06.03.2013 р. (протокол №4) щодо звернення  члена Комітету – народного депутата України Міщенка А.М. з приводу подій, що мали місце 18 лютого 2013 року біля «Гостинного двору» у м. Києві.

УХВАЛИЛИ: 1. Взяти до відома інформацію голови підкомітету       Мисика В.Ю., що прокуратурою м. Києва проводиться досудове розслідування з приводу подій, що мали місце 18 лютого 2013 року біля «Гостинного двору» у м. Києві.

2. Остаточне рішення із зазначеного питання прийняти після отримання відповіді з прокуратури м. Києва по завершенню розслідування.

 

2) Інформацію народного депутата України Малишева В.С. щодо суспільного резонансу, викликаного рішенням Вищого спеціалізованого суду України про зміну обвинувачення для екс-народного депутата В.Лозінського, шляхом перекваліфікації п. 7 ч. 2 ст. 115 КК України на ч. 1 ст. 296, ч. 1 ст. 122, ч. 2 ст. 121 КК України", знявши з В.Лозинського обвинувачення у вбивстві, замінивши статтею "хуліганство".

УХВАЛИЛИ: 1. Звернутися до Генеральної прокуратури України щодо обґрунтування позиції та діяльності прокуратури як органу державного обвинувачення у відповідному процесі.

2. Звернутися до Комітету з питань верховенства права та правосуддя щодо відповідності рішення Вищого спеціалізованого суду України нормам матеріального та процесуального права.

 

 

05.06.2013р.:

Про звернення народного депутата України IV скликання Льовіна А.І.

УХВАЛИЛИ: 1. Скаргу народного депутата України IV скликання Льовіна А.І. надіслати до Генеральної прокуратури України з дорученням провести в межах компетенції перевірку наведених у ній фактів; за наявності підстав вжити відповідних заходів реагування, про наслідки повідомити автора скарги та Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності.

2. Надати автору скарги А.І.Льовіну роз‘яснення про порядок оскарження рішень, дії чи бездіяльності органів досудового розслідування чи прокурора під час досудового розслідування відповідно до вимог статей 303-307 Кримінального процесуального кодексу України.

Отримано відповіді з:

Генеральної прокуратури України (проміжкові – лист №04/2/3-13632-12 від 17.06.2013 р.

 

Окрему увагу Комітет приділив питанню моніторингу стану виконання та ефективності прийнятих Законів України

 

Так, 22 травня 2013 року на засіданні комітету розглянуто питання "Про практику застосування законів України, віднесених до предмету відання Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності".

         

Комітетом ухвалене таке рішення:

1. Взяти до відома інформацію Голови Комітету А.Кожем‘якіна щодо практики застосування законів України, віднесених до предмету відання Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності.

2. Рекомендувати підкомітетам використовувати вказану інформацію у подальшій законотворчій та контрольній діяльності.

 

Протягом десятої сесії Комітетом вжито заходів щодо поліпшення рівня міжнародної діяльності Комітету, зокрема:

 

2 січня 2013 року відбулася зустріч Голови Комітету Андрія Кожем'якіна з Надзвичайним та Повноважним Послом Федеративної Республіки Німеччина в Україні паном Крістофом Вайлем, у ході якої сторони обговорили діяльність Комітету та актуальні проблеми законодавчого забезпечення правоохоронної галузі в Україні.

Голова Комітету поінформував гостей про склад Комітету, його предмет відання, особливості здійснення законопроектної, організаційної та контрольної функцій Комітету.

Так, Андрій Кожем’якін нагадав присутнім, що 25 грудня 2012 року Верховна Рада України прийняла Постанову "Про комітети Верховної Ради України сьомого скликання". Відповідною Постановою утворено Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності у складі 16 народних депутатів України – представників усіх депутатських фракцій. При цьому, як зазначив Голова Комітету, лише 3 з 16 членів Комітету були народними депутатами минулого скликання, тобто відбулося значне оновлення депутатського складу.

Значну увагу в ході зустрічі було приділено і питанню предметів відання Комітету. Окресливши основні з них, Голова звернув увагу гостей і на відповідні зміни. Так, до предметів відання перейшли питання діяльності прикордонної служби, адже згідно з останніми реформами у системі виконавчої влади, прикордонна служба тепер координується Кабінетом Міністрів України через Міністерство внутрішніх справ України.

Разом з тим, Андрій Кожемякін наголосив на тому, що з предметів відання Комітету вилучено кримінальне процесуальне законодавство в частині діяльності прокурора та сторони обвинувачення.

На запитання пана Посла щодо результатів законотворчої діяльності Комітету, Голова поінформував, що за період 4, 5 та 6 скликань Верховної Ради Комітет був одним із найбільш завантажених законопроектами. «Якщо брати загальну кількість комітетів, то ми мали би відповідати за кожен 27 законопроект. Але насправді кожен десятий законопроект був на опрацюванні в нашому комітеті. І це мало свій результат – кожен десятий з прийнятих парламентом законів був остаточно підготовлений тут, у Комітеті» - зауважив Андрій Кожемякін.

Учасники зустрічі наголосили на важливості підтримання започаткованого діалогу між сторонами. Голова Комітету Андрій Кожемякін запевнив гостей в тому, що Комітет завжди відкритий для співпраці з посольствами зарубіжних держав, міжнародними структурами і партнерами та громадськістю.

 

19 лютого 2013 року у Комітеті з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності відбулася зустріч з експертами Ради Європи в межах проекту "Підтримка реформи кримінальної юстиції в Україні"

У зустрічі взяли участь:

Голова Комітету Кожем'якін А.А., заступник Голови Комітету Паламарчук М.П., голова підкомітету Міщенко А.М., народний депутат України – член Комітету Сас С.В.

З боку Ради Європи у зустрічі взяли участь:

- Ерік Сванідзе (довгостроковий консультант проектів Ради Європи, колишній прокурор (Грузія), колишній член Європейського комітету у справах запобігання катуванням і нелюдському або такому, що принижує гідність,поводженню чи покаранню від Грузії),

- Джеремі МакБрайд (баристер Палати Монктон Чеймберс, Голова наукового комітету Агентства Європейського Союзу з питань основоположних прав),

- Лорена Бахмайєр Вінтер (професор кафедри кримінального права і процесу юридичного факультету університету Комплутенсе м. Мадрид, Іспанія),

- Мікаель Лінгбо (юридичний експерт Данського Гельсінського Комітету з прав людин, колишній начальник поліції, прокурор і службовець високого рангу Служби безпеки Данії),

- Леонід Антохі (координатор проекту, Відділ сприяння впровадженню прав людини на національному рівні, Директорат прав людини, Генеральний Директорат І - з прав людини і верховенства права, Рада Європа (Молдова),

- Божена Маланчук (радник з правових питань Проекту),

- Вероніка Малицька (перекладач).

Під час зустрічі були детально обговорені проблеми у застосуванні нового КПК та перспективи подальшого реформування правоохоронної системи України.

Зокрема, Головою Комітету та іншими народними депутатами була звернута увага на проблеми при застосуванні положень КПК щодо початку кримінального провадження, ознайомлення сторони захисту з матеріалами кримінального провадження, порядку використання як доказів показань з чужих слів тощо.

 

22 лютого 2013 року відбулась зустріч Голови Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Андрія Кожем’якіна та народних депутатів України з делегацією Вірменського благодійного загального союзу (AGBU).

Відкриваючи зібрання Голова Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Андрій Кожем’якін поінформував учасників делегації про актуальні питання роботи Комітету та Верховної Ради в цілому. Він висловив сподівання, що україно-вірменська співпраця буде плідною.

Учасники зустрічі обговорили питання культурно-гуманітарного та торгівельно-економічного співробітництва між Україною і Вірменією.

Керівництво Світового вірменського благодійного союзу (AGBU) розповіло про досвід масштабних гуманітарних проектів, діяльність якого спрямована на об’єднання вірменської діаспори по всьому світу. Зокрема, член Центральної ради AGBU Ерванд Зорян повідомив про діяльність вірменського віртуального університету, досвід роботи якого буде корисний як для України, так і для її діаспори.

 

9 квітня 2013 року в Комітеті з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності відбулася зустріч Голови Комітету Андрія  Кожем´якіна з заступником директора Програми Amnesty International у Європі та Центральній Азії Давідом Діаз-Жозексом, дссліднецею Amnesty International по Україні Хезою МакГілл, координатором кампанії Amnesty International по Україні Максом Такером та директором Amnesty International в Україні Тетяною Мазур.

Давід Діаз-Жозекс поінформував присутніх про те, що  11 квітня 2013 року буде оприлюднений звіт за результатами багаторічної роботи Amnesty International в Україні, будуть наведені докази порушень прав людини з боку правоохоронних органів в Україні, привернута увага до проблем відсутності відповідальності винних працівників цих органів, неефективних механізмів розгляду скарг та недоліків розслідування випадків порушень прав людини працівниками міліції.

          Голова Комітету Андрій  Кожем´якін поінформував представників Amnesty International про те, що Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності приділяє багато уваги питанням дотримання прав і свобод людини в діяльності правоохоронних органів України. Адже за даними соціологічного дослідження Асоціації українських моніторів прав людини в діяльності правоохоронних органів 60 % опитаних громадян вважають, що від застосування «міліцейського насильства» не застрахований ніхто і загроза стати жертвою такого насильства існує для кожного, незважаючи на його соціальний статус. Комітетом проведені спеціальні слухання з порядком денним «Про дотрнимання прав людини в діяльності органів внутрішніх справ», ухвалені рекомендації слухань, встановлений контроль за їх виконанням. Також Комететом були організовані та проведені парламентські слухання з порядком денним «Про реформування системи органів МВС України і впровадження європейських стандартів», учасниками слухань були представники всіх правозахисних та міжнародних організацій, зокрема, директор Amnesty International в Україні Тетяна Мазур, виступила з парламентської трибуни по питанню протидії тортурам та жорстокому поводженню в міліції.

          Лише в поточному році Комітет на своєму засіданні, за участі керівників правоохоронних органів України, двічі розглядав питання про неправомірні дії правоохоронців.

          А. Кожем´якін погодився з думкою представників Amnesty International про те, що роль підрозділів внутрішньої безпеки у правоохоронних органах та органів прокуратури в попередженні, викритті фактів та притягненні до відповідальності винних правоохоронців є недостатньою.

В ході дискусії були обговорені питання щодо застосування нового Кримінального процессуального кодексу України, підготовки проектів нового закону «Про прокуратуру», «Про Національне бюро розслідувань», про створення  зовнішнього незадлежного механізму контролю за діяльністю правоохоронних органів України.  

          Голова Комітету Андрій Кожем’якін запевнив представників Програми Amnesty International, що найближчим часом группою народних депутатів України буде внесений до Верховної Ради України проект Закону про внесення змін до Кримінально-виконавчого кодексу України.

 

17 квітня 2013 року відбулася зустріч Голови Комітету Андрія Кожем’якіна з Головою Офісу Ради Європи в Україні, Послом Владіміром Рістовскі.

Пан Посол поінформував Голову Комітету про проект "Підтримка реформи кримінальної юстиції в Україні". Метою цього проекту є підвищення ефективності системи кримінальної юстиції в Україні відповідно до європейських стандартів. Як зазначив В. Рістовскі, основними завданнями зазначеного проекту є: сприяння практичному застосуванню нового Кримінального процесуального кодексу і розвитку нової інституційної ролі та потенціалу органів прокуратури; надання правової експертної допомоги і сприяння у розробці нової редакції Закону України «Про прокуратуру» та Закону «Про Державне бюро розслідувань», а також роботи працівників правоохоронних органів за європейськими стандартами у повсякденній роботі на базі нового КПК.

Окрім цього, за словами пана Посла, Радою Європи розглядається можливість надання допомоги в активізації боротьби з корупцією, а саме при підготовці змін до антикорупційного законодавства та запровадження норм кримінальної відповідальності юридичних осіб.

Голова Комітету поінформував гостей про предмети відання Комітету, наголосивши, що пріоритети у роботі Комітету спрямовані на те, «щоб Україна крок за кроком йшла до Європи».

У зв’язку з цим А. Кожем’якін звернув увагу на підготовку Комітетом до розгляду Верховною Радою України законопроектів реєстр. № 2802 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення національного законодавства у відповідність із стандартами Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією» та реєстр. №2803 «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України (стосовно виконання Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України)», що були підготовлені робочою групою, до складу якої увійшли представники чотирьох парламентських фракцій:   Партії Регіонів,  Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина", Політичної партії "УДАР" Віталія Кличка та Всеукраїнського об'єднання "Свобода".

Голова Комітету наголосив, що новий КПК є прогресивним, хоча мають місце недоліки у його практичному застосуванні.

А. Кожем’якін звернувся до Посла з проханням надати інформацію про досвід реформування правоохоронних органів, зокрема прокуратури, в інших країнах.

Пан Посол заявив, що офіс Ради Європи особливо зацікавлений у співпраці на тих напрямках, де нема порозуміння між представниками влади та опозиції. Особлива увага зверталася на те, чи беруть участь Члени Комітету та представники його секретаріату в роботі Робочої групи при Адміністрації Президента, яка працює над підготовкою нових Законів України «Про прокуратуру» та «Про Державне бюро розслідувань».

 

Протягом сесії продовжено співпрацю із офісом координатора проектів ОБСЄ в Україні, зокрема отримано висновки щодо відповідності європейському законодавству низки проектів законі, що перебували на розгляді Комітету (наприклад, проекту Кримінального процесуального кодексу України).

 

Члени Комітету та працівники його секретаріату брали активну участь у роботі конференцій, семінарів з питань, що віднесені до предмету відання Комітету, зокрема:

 

12 квітня 2013 р. – Міжнародна науково-практична конференція "Діяльність підрозділів кримінальної міліції: сучасний стан та перспективи вдосконалення" (м. Львів, Львівський державний університет внутрішніх справ)

17-19 квітня 2013 р. – Міжнародна науково-практична конференція "Актуальні питання реалізації на практиці положень Кримінального процесуального кодексу України" (м. Дніпропетровськ).

16-18 травня 2013 р. – Науково-практичний семінар "Методологічні проблеми теорії та практики оперативно-розшукової діяльності в сучасних умовах" (м. Луганськ, Луганський державний університет внутрішніх справ).

12-13 червня 2013 року –  Міжнародна науково-практична конференція "Боротьба з інтернет-злочинністю" (м. Донецьк, Донецький юридичний інститут МВС).

21 червня 2013 року – Міжнародна науково-практична конференція "Боротьба з торгівлею людьми" (м. Львів, Львівський державний університет внутрішніх справ).

 

За наслідками конференцій, симпозіумів та семінарів у Комітеті узагальнені відповідні матеріали для використання у практичній роботі.

 

Висновки і пропозиції

 

1. Актуальним залишається питання гуманізації системи кримінальної юстиції шляхом запровадження системи пробації та реалізація положень Кримінального процесуального кодексу України щодо запровадження кримінальних проступків

 

2. Аналіз практики застосування законодавчих актів у діяльності  правоохоронних органів держави показує, що з боку Комітету необхідно  продовжувати постійний і дієвий контроль  за відповідністю  чинним законам України підзаконних  нормативно – правових актів, своєчасністю їх прийняття, в тому числі відомчих, що приймаються правоохоронними органами.

 

3. Комітет вважає, що Верховна Рада України повинна більше уваги приділяти виконанню контрольної функції, зокрема контролю за станом виконання чинних законів України. При цьому, особливу увагу слід звернути на забезпечення цього напряму діяльності організаційними та людськими ресурсами.

 

4. Комітет черговий раз вимушений звернути увагу на нагальну необхідність підготовки Кодексу України про адміністративні проступки. Зокрема, Кабінетом Міністрів України у Плані заходів щодо реалізації Концепції реформування кримінальної юстиції України (Розпорядження КМ України від 27.08.2008 року №1153-р) передбачено розробку Кодексу України про адміністративні проступки протягом шести місяців після прийняття Кримінального процесуального кодексу України.

 

 

 

Голова Комітету                                                            А. Кожем'якін  

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

23 листопада 2024 09:46
19 листопада 2024 13:19
01 листопада 2024 15:23
28 жовтня 2024 10:15
12 жовтня 2024 10:25
10 жовтня 2024 09:42
04 жовтня 2024 09:46
19 вересня 2024 15:58
16 вересня 2024 09:22
02 вересня 2024 11:08