Члени Комітету на своєму засіданні 05 червня розглянули законопроект реєстр. №10358, поданий Президентом України В.Зеленським та визнаний ним як невідкладний для позачергового розгляду Верховною Радою України.
Метою законопроекту є відновлення кримінальної відповідальності за незаконне збагачення та запровадження інституту стягнення в дохід держави необґрунтованих активів осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
Законопроектом пропонується внести зміни до десяти законодавчих актів, а саме: до Кримінального, Кримінального процесуального, Цивільного, Цивільного процесуального кодексів, Кодексу законів про працю України та законів України «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про судовий збір», «Про Національне антикорупційне бюро України», «Про прокуратуру», «Про запобігання корупції».
Зокрема, пропонується доповнити Кримінальний кодекс новою статтею 3685«Незаконне збагачення», якою встановити кримінальну відповідальність за набуття особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, активів, вартість яких більш ніж на дванадцять тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян перевищує її законні доходи.
Проектом також пропонується на законодавчому рівні вирішити питання щодо забезпечення належного функціонування інституту стягнення необґрунтованих активів осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
У цьому зв’язку у Цивільному кодексі пропонується запровадити окрему підставу припинення права власності, визначити види активів, що можуть визнаватися необґрунтованими, та встановити межу вартості таких активів (вартість, яка у п’ятсот і більше разів перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб).
Законопроектом також пропонується уточнити обов’язок доказування у даній категорії справ та визначити предмет доказування для позивача. Положеннями законопроекту в частині запровадження процедури визнання активів необґрунтованими та їх стягнення пропонується закріпити класичний стандарт доказування - «перевага доказів»(preponderance of the evidence), який закріплює принцип рівності сторін.
За наслідками визнання необґрунтованими активів осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, і стягнення таких активів пропонується передбачити звільнення зазначених осіб із займаних посад шляхом внесення змін до законів України «Про запобігання корупції», «Про державну службу», «Про місцеве самоврядування» та Кодексу законів про працю України.
Розгляд справ про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення у дохід держави пропонується віднести до юрисдикції Вищого антикорупційного суду.
Право на звернення до суду з відповідним позовом пропонується надати Національному антикорупційному бюро України за погодженням із прокурором Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (крім справ, де відповідачем є посадові особи НАБУ та прокурори САП). У таких випадках право на звернення з відповідним позовом пропонується надати прокурорам Генеральної прокуратури за дорученням Генерального прокурора.
В цілому процедурою судового розгляду встановлюється, що спочатку НАБУ готує позов та матеріали до нього, порівнюючи при цьому доходи й активи чиновника. У подальшому позов подається до Вищого антикорупційного суду і прокурори Спеціалізованої антикорупційної прокуратури мають надавати відповідні матеріали обвинувачення. При цьому такі справи розглядатимуться не одноособово, а колегіями у складі трьох суддів ВАКС.
Члени Комітету в ході обговорення законопроекту наголосили на виконанні зобов’язань, взятих Україною при ратифікації Конвенції ООН проти корупції та дійшли висновку щодо необхідності відновлення кримінальної відповідальності за незаконне збагачення, як одного з ефективних засобів протидії корупції.
Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо конфіскації незаконних активів осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, і покарання за набуття таких активів» №10358 включити до порядку денного десятої сесії Верховної Ради України VIII скликання та у зв’язку з визнанням Президентом України проекту невідкладним для позачергового розгляду скоротити строки внесення альтернативних до нього законопроектів наполовину.