Комітет Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності, попри умови воєнного стану в Україні, продовжує активне опрацювання актуальних на сьогодні законопроектів.
З 24 лютого 2022 року по 02 квітня 2022 року було проведено 8 позачергових засідань Комітету, у тому числі 1 виїзне (Закарпатська область), на яких було розглянуто і обговорено 38 питань, з яких 29 присвячено обговоренню законопроектів.
Загалом, станом за вказаний період на опрацюванні в Комітеті перебувало 27 законопроектів, з підготовки яких Комітет визначено головним.
За результатами розгляду народні депутати України – члени Комітету з питань правоохоронної діяльності ухвалили рішення внести 20 законопроектів на розгляд Верховної Ради України, рекомендувати включити їх до порядку денного Верховної Ради України та за результатами розгляду прийняти їх за основу та в цілому як Закон з техніко-юридичним доопрацюванням.
Основні законодавчі здобутки в роботі Комітету пов’язані з прийняттям таких Законів України:
1. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення відповідальності осіб, які здійснювали колабораційну діяльність» № 2107-IX від 03.03.2022 р., яким обмежується доступ до виконання окремих функцій, пов’язаних із проведенням виборів усіх рівнів, а також доступ до військової служби та допуску до державної таємниці для осіб, які співпрацювали з державою агресором, її окупаційною адміністрацією та/або її збройними чи воєнізованими формуваннями. Крім того, законопроектом встановлюються додаткові правові підстави для ліквідації політичних партій, громадських, благодійних чи релігійних організацій, професійних спілок та громадських формувань з охорони громадського порядку та державного кордону, уповноважені особи яких здійснювали таку співпрацю.
2. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення кримінальної відповідальності за колабораційну діяльність» № 2108-IX від 03.03.2022 р., яким доповнюється Кримінальний кодекс України новою статтею 111-1 (колабораційна діяльність), згідно з якою колаборантами є громадяни України, які:
· публічно заперечують збройну агресію протиУкраїни;
· підтримують рішення або дії держави-агресора, збройних формувань або окупаційної адміністраціїдержави-агресора;
· співпрацюють з державою-агресором, збройнимиформуваннями тощо;
· не визнають поширення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями;
· добровільно займають посади у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, у тому числі в окупаційній адміністрації держави-агресора;
· займаються пропагандою у навчальних закладах, незалежно від типів та форм власності, щоб сприяти збройній агресії проти України;
· передають матеріальні ресурси незаконним збройним чи воєнізованим формуванням, створеним на тимчасово окупованій території;
· організовують та проводять політичні заходи та інформаційну діяльність у співпраці з державою-агресором;
· займають посади в незаконних судових або правоохоронних органах, створених на тимчасово окупованій території;
· беруть участь у незаконних збройних чи воєнізованих формуваннях тощо.
За такі дії порушників в залежності від тяжкості злочину можуть позбавити права обіймати певні посади або працювати в певній сфері на строк від десяти до п’ятнадцяти років, можна отримати виправні роботи, арешт, штрафи, конфіскацію майна та позбавлення волі на строк від трьох до п’ятнадцяти років. Довічне ув’язнення, згідно з законом, можуть отримати особи, чиї рішення призвели до загибелі людей або інших тяжких наслідків.
3. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення кримінальної відповідальності за виготовлення та поширення забороненої інформаційної продукції» № 2110-IX від 03.03.2022 р. Основною метою Закону є протидія засобами кримінально-правового характеру ворожим інформаційним впливам в умовах триваючої війни російської федерації з Україною.
Законом вносяться зміни до Кримінального кодексу України в частині посилення кримінальної відповідальності за виготовлення та поширення забороненої інформаційної продукції.
Крім того, змінами до Кримінального процесуального кодексу України підслідність досудового розслідування кримінальних порушень за образу честі і гідності військовослужбовця, погрозу військовослужбовцю, виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України віднесено до слідчих органів безпеки.
4. Закон України «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та Закону України "Про попереднє ув’язнення" щодо додаткового регулювання забезпечення діяльності правоохоронних органів в умовах воєнного стану» № 2111-IX від 03.03.2022 р. Згідно зі змінами, у разі виникнення об’єктивної неможливості судом здійснювати свої повноваження, керівнику відповідної прокуратури надаються деякі повноваження слідчого судді. А саме:
· щодо забезпечення проведення досудового розслідування,
· продовження строків, а також
· обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою на строк до 30 діб по статтях, пов’язаних із скоєнням військових злочинів.
Ці зміни діють виключно під час воєнного стану та лише у разі об’єктивної неможливості судом здійснювати свої повноваження.
5. Закон України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за злочини проти основ національної безпеки України в умовах дії режиму воєнного стану» № 2113-IX від 03.03.2022 р. Закон спрямований на забезпечення максимального та справедливого покарання тих громадян України, які в умовах воєнного стану вчинять дії, направлені на послаблення нашої обороноздатності, посягають на суверенітет, або спричинять будь-яку шкоду цивільному населенню України.
Законом у статтях 111 та 113 Кримінального кодексу України передбачено покарання за державну зраду та диверсію в умовах воєнного стану максимальне покарання у вигляді позбавлення волі на строк п’ятнадцять років або довічне позбавленням волі, з обов’язковою конфіскацією всього майна.
Законом заборонено будь-яку амністію до осіб, які скоїли державну зраду та диверсію.
6. Закон України «Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України» № 2114-IX від 03.03.2022 р., яким передбачено у період дії воєнного стану надання права на отримання вогнепальної зброї громадянам України, а також іноземцям та особам без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України, та виявили намір взяти участь у захисті держави.
Зокрема, Законом встановлено, що у період дії воєнного стану громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі – цивільні особи), можуть брати участь у відсічі та стримуванні збройної агресії Російської Федерації або агресії іншої країни, та отримати вогнепальну зброю і боєприпаси до неї відповідно до порядку та вимог, установленому Міністерством внутрішніх справ України.
Цивільні особи зобов'язані здати отриману ними вогнепальну зброю і невикористані боєприпаси до неї до органів Національної поліції України не пізніше 10 днів після припинення або скасування дії воєнного стану в Україні.
За порушення вимог, передбачених цією статтею, цивільні особи несуть кримінальну відповідальність.
7. Закон України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за мародерство» № 2117-IX від 03.03.2022 р., яким посилюється відповідальність за привласнення чужого майна на полі бою або використання трагічних обставин, бойових дій для власної наживи шляхом пограбування людей, в тому числі вбитих або поранених. Зокрема, за вчинення крадіжки, грабежу, розбою, вимагання, або привласнення (розтрати) майна в умовах воєнного стану передбачається покарання від 5 до 15 років позбавлення волі в залежності від тяжкості скоєного злочину. Також за вчинення мародерства на полі бою особа буде покарана на строк від 5 до 10 років позбавлення волі.
8. Закон України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо визначення обставин, що виключають кримінальну протиправність діяння та забезпечують бойовий імунітет в умовах дії воєнного стану» № 2124-IX від 15.03.2022 р., яким встановлюється правовий захист військового командування, військовослужбовців, добровольців Сил територіальної оборони Збройних Сил України, працівників правоохоронних органів, які відповідно до своїх повноважень беруть участь в обороні України, осіб, визначених Законом України «Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України» шляхом закріплення поняття «бойового імунітету» за закріплення в загальній частині Кримінального кодексу України інституту звільнення від кримінальної відповідальності за втрати особового складу, бойової техніки чи іншого військового майна, наслідки застосування збройної та іншої сили під час відсічі збройної агресії проти України або ліквідації збройного конфлікту, виконання інших завдань з оборони України із застосуванням будь-яких видів зброї (озброєння), настання яких з урахуванням розумної обачності неможливо було передбачити при плануванні та виконанні таких дій (завдань) або які охоплюються виправданим ризиком, крім випадків порушення законів і звичаїв війни або застосування збройної сили, визначених міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
Законом доповнюється новою статтею 43-1 Кримінальний кодекс України, вносяться зміни до статей 1, 17, 20 Закону України «Про оборону України»; статті 9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», а також Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України та Дисциплінарного статуту Збройних Сил України.
9. Закон України «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо порядку скасування запобіжного заходу для проходження військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період або його зміни з інших підстав» № 2125-IX від 15.03.2022 р., який передбачає можливість скасування особі запобіжного заходу для її призову на військову службу;
Підозрювані або обвинувачені у вчиненні злочину та стосовно яких суд обрав тримання під вартою, можуть звернутися до прокурора із заявою про скасування тримання під вартою для призову їх військову службу під час мобілізації.
Зазначені положення не стосуються осіб, які підозрюються у вчиненні злочинів проти основ національної безпеки України, а також злочинів, передбачених статтями 115 (умисне вбивство), 146-147 (незаконне позбавлення волі або викрадення людини, захоплення заручників), 152-156 (зґвалтування/інші злочини сексуального характеру), 255 (створення злочинної організації), 255-1 (дії злочинного впливу в суспільстві), 257 (бандитизм), 258- 262 (терористичні злочини, завідомо неправдиве повідомлення про небезпеку, створення не передбачених законом воєнізованих або збройних формувань, напад на об’єкти з об’єктами підвищеної небезпеки, шахрайські дії з вогнепальною зброєю або з зловживанням службового становища), 305-321 (злочини пов’язані з наркотичними засобами, отрутою, отруйних чи сильнодіючих лікарських засобів), 330 (незакона передача та збирання відомостей у сфері оборони країни), 335-337 (ухилення від призиву на військову службу), 401-414 (злочини проти порядку несення військової служби), 426-433 (бездіяльність військової влади, військові злочини, зокрема мародерство, насильство над населенням тощо), 436 (пропаганда війни), 437-442 (злочинні дії ведення агресивної війни, злочини із зброєю масового знищення, екоцид, геноцид) Кримінального кодексу України.
10. Закон України «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та Закону України "Про електронні комунікації" щодо підвищення ефективності досудового розслідування "за гарячими слідами" та протидії кібератакам» № 2137-IX від 15.03.2022 р., вносяться зміни до Кримінального процесуального кодексу України з метою забезпечення повноти імплементації Конвенції про кіберзлочинність та підвищення ефективності кримінального провадження щодо кіберзлочинів.
Зокрема, визначено, що на вимогу володільця особа, яка здійснює тимчасове вилучення комп'ютерних систем або їх частин, залишає йому копії інформації з таких комп'ютерних систем або їх частин (за наявності технічної можливості здійснення копіювання) з використанням матеріальних носіїв володільця комп'ютерних систем або їх частин. Копії інформації з комп'ютерних систем або їх частин, які вилучаються, виготовляються з використанням технічних засобів, програмно-технічних засобів, апаратно-програмних комплексів володільця із залученням спеціаліста.
Дія цього положення не поширюється на випадки, якщо обіг інформації заборонено законом. Дія цього положення поширюється на інформацію з обмеженим доступом у частині, що не суперечить встановленому законодавством порядку обігу та захисту такої інформації;
- арешт на комп'ютерні системи чи їх частини накладається лише у випадках, якщо вони отримані внаслідок вчинення кримінального правопорушення або є засобом чи знаряддям його вчинення, або зберегли на собі сліди кримінального правопорушення, або у випадках, передбачених п. 2, 3, 4 ч. 2 ст. 170 КПК, або якщо їх надання разом з інформацією, що на них міститься, є необхідною умовою проведення експертного дослідження, а також якщо доступ до комп'ютерних систем чи їх частин обмежується їх власником, володільцем або утримувачем чи пов'язаний з подоланням системи логічного захисту;
- якщо під час обшуку слідчий, прокурор виявив доступ чи можливість доступу до комп'ютерних систем або їх частин, мобільних терміналів систем зв'язку, для виявлення яких не надано дозвіл на проведення обшуку, але щодо яких є достатні підстави вважати, що інформація, що на них міститься, має значення для встановлення обставин у кримінальному провадженні, прокурор, слідчий має право здійснити пошук, виявлення та фіксацію комп'ютерних даних, що на них міститься, на місці проведення обшуку.
Особи, які володіють інформацією про зміст комп'ютерних даних та особливості функціонування комп'ютерних систем або їх частин, мобільних терміналів систем зв'язку, можуть повідомити про це слідчого, прокурора під час здійснення обшуку, відомості про що вносяться до протоколу обшуку.
Також визначено порядок зняття показань технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото-, кінозйомки, відеозапису, чи засобів фото-, кінозйомки, відеозапису.
11. Закон України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо підвищення ефективності боротьби з кіберзлочинністю в умовах дії воєнного стану» № 2149-IX від 24.03.2022 р., яким посилюється спроможність національної системи кібербезпеки для протидії кіберзагрозам у сучасному безпековому середовищі шляхом оптимізації положень статей 361, 3611 Кримінального кодексу України.
Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо підвищення ефективності боротьби з кіберзлочинністю в умовах дії воєнного стану
Викладається в новій редакції стаття 361 Кримінального кодексу України, якою запропоновано диференціювати кримінальну відповідальність за несанкціоноване втручання в роботу інформаційних (автоматизованих), електронних комунікаційних, інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних мереж залежно від спричинених наслідків.
Також частина п’ята 5 статті 361 Кримінального кодексу України встановлює посилену кримінальну відповідальність за дії, передбачені частинами третьою та четвертою цієї статті, вчинені під час дії воєнного стану. Тобто, йдеться про посилену кримінальну відповідальність за несанкціоноване втручання в роботу інформаційних (автоматизованих), електронних комунікаційних, інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних мереж, яке призвело до витоку, втрати, підробки, блокування інформації, спотворення процесу обробки інформації або до порушення встановленого порядку її маршрутизації, чи заподіяло значну шкоду або створило небезпеку тяжких технологічних аварій або екологічних катастроф, загибелі або масового захворювання населення або інших тяжких наслідків.
Окрім цього, посилюється кримінальна відповідальність за вчинення кримінальних правопорушень, передбачених статтями 361 та 3611 Кримінального кодексу України.
12. Закон України «Про внесення зміни до статті 263 Кримінального кодексу України щодо скасування відповідальності у випадках добровільної здачі зброї, бойових припасів, вибухових речовин або пристроїв» № 2150-IX від 24.03.2022 р., яким скасовується кримінальна відповідальність у випадках добровільної здачі особою зброї, бойових припасів, вибухових речовин або пристроїв.
Оскільки, звільнення від кримінальної відповідальності за вчинення кримінального правопорушення здійснюється виключно судом за клопотанням прокурора і лише стосовно особи, якій попередньо було повідомлено про підозру, при цьому до клопотання прокурора повинна бути додана письмова згода такої підозрюваної особи на звільнення її від кримінальної відповідальності, вбачається, що у випадку добровільної здачі особою органам влади зброї, бойових припасів, вибухових речовин або вибухових пристроїв, застосування судових процедур є невиправданим і не відповідає вимогам сьогодення.
Закону сприятиме значному збільшенню кількості осіб, які добровільно здаватимуть органам влади зброю, бойові припаси, вибухові речовини або вибухові пристрої.
13. Закон України «Про внесення зміни до деяких законів України щодо присвоєння спеціальних звань поліції під час дії воєнного стану» № 2151-IX від 24.03.2022 р., яким спрощуються процедури присвоєння спеціальних звань поліції під час дії воєнного стану.
Закон передбачає забезпечення на законодавчому рівні можливості присвоєння поліцейським достроково чергових спеціальних звань поліції за мужність, відвагу, героїзм, особливі заслуги перед державою в боротьбі із злочинністю, забезпеченні публічної безпеки і порядку, зразкове виконання службових обов’язків в умовах дії воєнного стану до підполковника поліції включно за рішенням керівника Національної поліції України, а спеціальне звання полковник поліції за рішенням керівника Національної поліції України за погодженням з Міністром внутрішніх справ України.
На сьогоднішній день виконання основних функцій поліції здійснюється поліцейськими цілодобово та безперервно в умовах графіку роботи у посиленому режимі. Відповідно до частини другої статті 24 Закону України «Про Національну поліцію» поліцейські беруть участь у виконанні завдань територіальної оборони, забезпеченні та здійсненні заходів правового режиму воєнного стану у разі його оголошення на всій території України або в окремій місцевості.
Ці завдання поліцейські виконують безперервно, ризикуючи щохвилини власним життям та здоров’ям, в не легких для країни умовах запровадженого правового режиму воєнного стану, пов’язаного із збройною агресією Російської Федерації.
Належне та якісне виконання завдань і функцій поліції в указаних умовах потребує спрощення реалізації ряду процедур, пов’язаних із заохоченнями поліцейських, зокрема – спрощення процедури присвоєння спеціальних звань поліції за особливі досягнення поліцейських під час несення ними служби в умовах дії воєнного стану.
14. Закон України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за незаконне використання гуманітарної допомоги» № 2155-IX від 24.03.2022 р.
Закон встановлює кримінальну відповідальність за незаконне використання гуманітарної допомоги, благодійних пожертв або безоплатної допомоги.
Передбачається, що продаж товарів гуманітарної допомоги або використання благодійних пожертв, безоплатної допомоги з метою отримання прибутку, вчинене у значному розмірі карається штрафом від двох до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням волі на строк до чотирьох років
Вчинення вищезазначеного злочину під час надзвичайного або воєнного стану карається позбавленням волі на строк від п’яти до семи років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна.
Також Законом надається право здійснювати досудове розслідування зазначених злочинів органам Національної поліції України.
15. Закон України «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо забезпечення протидії несанкціонованому поширенню інформації про направлення, переміщення зброї, озброєння та бойових припасів в Україну, рух, переміщення або розміщення Збройних Сил України чи інших утворених відповідно до законів України військових формувань, вчиненому в умовах воєнного або надзвичайного стану» № 2160-IX від 24.03.2022 р.
Закон покликаний запобігти вчиненню відповідних злочинів та передбачити інші покарання для осіб, які навмисно та незаконно розповсюджують інформацію про направлення, переміщення міжнародної військової допомоги в Україну, а також інформацію про переміщення, рух або розташування Збройних Сил України чи інших військових формувань України, шляхом встановлення кримінальної відповідальності за відповідні діяння.
Законом доповнюється Кримінальний кодекс України новою статтею 114-2 «Несанкціоноване розповсюдження інформації про направлення, переміщення міжнародної військової допомоги в Україну, рух, переміщення або розміщення Збройних Сил України чи інших військових формувань України, вчинене в умовах воєнного або надзвичайного стану», якою передбачити кримінальну відповідальність за навмисне та незаконне розповсюдження інформації про направлення, переміщення міжнародної військової допомоги в Україну, а також інформації про переміщення, рух або розташування Збройних Сил України чи інших військових формувань України.
Окрім цього, пропонується внесено відповідні зміни до Кримінального процесуального кодексу, якими передбачити підслідність щодо розслідування кримінального правопорушення, передбаченого статтею 114-2 Кримінального кодексу України, за слідчими органів безпеки, а також поширити на таке кримінальне правопорушення можливість здійснення спеціального досудового розслідування (inabsentia).
Даний Закон сприятиме захисту національних інтересів України, відновленню суспільної справедливості, забезпеченню захисту української державності від осіб, які своїми рішеннями, діями чи бездіяльністю здійснювали заходи (та/або сприяли їх здійсненню), спрямовані на нанесення шкоди суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканності, обороноздатності, державній, економічній чи інформаційній безпеці України.
16. Проект Закону України «Про внесення змін до законів України "Про Національну поліцію" та "Про Дисциплінарний статут Національної поліції України" з метою оптимізації діяльності поліції, у тому числі під час дії режиму воєнного стану» (реєстр. № 7147). Закон направлено на підпис Президенту 16.03.2022 р.
Закон оптимізує та врегульовує питання діяльності поліції передусім в умовах воєнного стану.
Передбачається, що на період дії воєнного стану, органи поліції наділяються додатковими повноваженнями необхідними для виконання покладених на них завдань в складних умовах ведення війни.
Зокрема, доповнення стосуються питань взаємодії органів і підрозділів Національної поліції з державними органами, органами місцевого самоврядування, юридичними особами, у тому числі щодо утримання військовополонених, забезпечення конвоювання затриманих осіб, розмінування та допуску поліцейських до проведення спеціальних вибухотехнічних робіт тощо.
Крім того, передбачені зміни спрямовані на врегулювання питання збирання біометричних даних осіб, у тому числі шляхом дактилоскопіювання, а також розширення переліку підстав для зупинки поліцейським транспортного засобу та його перевірки, а також перевірки водія та пасажирів.
Окрім цього, доповнюється Дисциплінарний статут Національної поліції України новим розділом, який визначає особливості проведення в Національній поліції службового розслідування в період дії воєнного стану.
17. Проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо удосконалення відповідальності за колабораційну діяльність та особливості застосування запобіжних заходів за вчинення злочинів проти основ національної та громадської безпеки (реєстр. № 7186). Закон направлено на підпис Президенту 16.03.2022 р.
Метою Закону є захист національних інтересів України, української державності від злочинів проти національної і громадської безпеки та недопущення ухилення винними особами від відбуття кримінального покарання за вчинення злочинів вказаної категорії, а також злочинів проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку, запобігання безпідставним та немотивованим рішенням суду щодо обрання стосовно цієї категорії осіб запобіжного заходу, не пов’язаного з триманням під вартою.
Законом доповнюється Кримінальний кодекс України (далі - КК України) новою статтею 1112 “Пособництво державі-агресору”, якою передбачити відповідальність за добровільну співпрацю з державою-агресором, її окупаційною адміністрацією та/або її збройними чи воєнізованими формуваннями на шкоду Україні, зокрема, за реалізацію чи підтримку рішень та/або дій держави-агресора, збройних формувань та/або окупаційної адміністрації держави-агресора; добровільний збір, підготовку та/або передачу матеріальних ресурсів чи інших активів представникам держави-агресора, його збройним формуванням та/або окупаційній адміністрації держави-агресора.
За вчинення зазначеного правопорушення встановлюється відповідальність у вигляді позбавлення волі на строк від десяти до дванадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років та з конфіскацією майна або без такої.
Окрім цього, внесено зміни до Кримінального процесуального кодексу України (далі – КПК України), якими визначено підслідність щодо розслідування кримінальних правопорушень, передбачених статтею 1112 КК України, за слідчими органів безпеки, а також слідчим надано можливість проводити стосовно підозрюваних у вчиненні цього злочину спеціальне досудове розслідування (inabsentia).
Змінами до статті 176 передбачено, що під час дії воєнного стану до осіб, які підозрюються або обвинувачуються у вчиненні злочинів, передбачених статтями 109-1141, 258-2585, 260, 261, 437- 442 КК України застосовується запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, а змінами до статті 183 КПК України – під час дії воєнного стану слідчому судді надається право не визначити розмір застави щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні вищезазначених злочинів.
18. Проект Закону України «Проект Закону про внесення змін до статті 114-2 Кримінального кодексу України щодо удосконалення відповідальності за несанкціоноване розповсюдженню інформації про засоби протидії збройній агресії Російської Федерації» (реєстр. № 7236). Закон направлено на підпис Президенту 02.04.2022 р.
Закон розроблений з метою попередити вчинення відповідних злочинів та удосконалити склади кримінальних правопорушень, передбачивши юридично визначені межі кримінальноі? відповідальності за поширення інформації про направлення, переміщення міжнародноі? віи?ськовоі? допомоги в Украі?ну, а також інформації про переміщення, рух або розташування Зброи?них Сил Украі?ни чи інших віи?ськових формувань.
Законом удосконалюються положення статті 1142 Кримінального кодексу Украі?ни «Несанкціоноване поширення інформаціі? про направлення, переміщення зброі?, озброєння та бои?ових припасів в Украі?ну, рух, переміщення або розміщення Зброи?них Сил Украі?ни чи інших утворених відповідно до законів Украі?ни віи?ськових формувань, вчинене в умовах воєнного або надзвичаи?ного стану».
Зокрема, передбачено уточнення термінів щодо джерел інформаціі? від органів краі?н-партнерів, а також до правомірних суб’єктів поширення інформаціі? про переміщення, рух або розташування Зброи?них Сил Украі?ни додається Міністерство оборони Украі?ни та інші уповноважені державні органи. Крім того, уточнюються кваліфікуючи ознаки скоєння даних кримінальних правопорушень.
Закон сприятиме захисту національних інтересів Украі?ни, відновленню суспільноі? справедливості, забезпеченню захисту украі?нськоі? державності від осіб, які своі?ми рішеннями, діями чи бездіяльністю здіи?снювали заходи (та/або сприяли і?х здіи?сненню), спрямовані на нанесення шкоди суверенітетові, територіальніи? цілісності та недоторканності, обороноздатності, державніи?, економічніи? чи інформаціи?ніи? безпеці Украі?ни.
19. Проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо удосконалення діяльності органів прокуратури в умовах збройної агресії проти України» (реєстр. № 7058). Закон направлено на підпис Президенту 02.04.2022р.
Закон забезпечить виконання повноважень прокурорів, визначених Конституцією та Законами України, в умовах збройної агресії Російської Федерації, особливого періоду, воєнного стану.
Також визначає порядок укомплектування спеціалізованих прокуратур військовослужбовцями, їх відрядження до органів прокуратури, матеріально-технічного забезпечення та соціального захисту.
Закон вносить зміни до Розділу V «Порядок зайняття посади прокурора та порядок звільнення прокурора з адміністративної посади» Закону України «Про прокуратуру» шляхом доповнення його статтею 421 щодо заміщення окремих посад прокурорів, передбачених наказом Генерального прокурора прокуратур, військовослужбовцями Збройних Сил України, врегулювання питань вступу на військову службу діючих прокурорів, забезпечення соціальних гарантій та безпеки прокурорів, у першу чергу в районі здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації.
Крім того, вносяться зміни до статті 8 Закону України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях», що дозволить залучати сили та засоби окремих прокуратур для забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації
Запропоновані зміни не створюють обов’язку комплектування органів прокуратури військовослужбовцями, але надають таку можливість, у випадку визнання цього доцільним Президентом України та Генеральним прокурором, для ефективного виконання передбачених законодавством функцій прокуратури в умовах триваючої агресії проти України.
20. Проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо удосконалення порядку здійснення кримінального провадження в умовах воєнного, надзвичайного стану (реєстр. № 7183), Комітетом 02.04.2022 р. надано порівняльну таблицю (друге читання).
Законопроект розроблений з метою удосконалення порядку здійснення кримінального провадження в умовах воєнного стану, задля чого вносяться зміни до низки статей Кримінального процесуального кодексу України (далі – КПК України) у частині деталізації порядку здійснення кримінального провадження в умовах воєнного стану.
Зокрема, відповідними положення законопроекту:
- надається можливість Генеральному прокурору (особі, яка виконує його обов’язки), керівнику обласної прокуратури, їхнім першим заступникам і заступникам своєю постановою доручати здійснення досудового розслідування іншим органам досудового розслідування не лише у разі неефективності здійснення досудового розслідування, а також за наявності об’єктивних обставин, що унеможливлюють функціонування відповідного органу досудового розслідування чи здійсненням ним досудового розслідування в умовах воєнного, стану;
- встановлюються правила створення керівником органу досудового розслідування міжвідомчих слідчих груп на підставі постанови, погодженої з керівниками відповідних органів досудового розслідування;
- визначається порядок участі та залучення захисника і перекладача до проведення окремої процесуальної дії у кримінальному провадженні в умовах воєнного стану;
- закріплюються гарантії поновлення процесуальних строків в умовах воєнного стану;
- узгоджуються між собою положення статей 615 та 219 КПК України щодо початку обчислення строків досудового розслідування в умовах воєнного стану, а також уточняються окремі правила їх обчислення;
- виключаються обмеження щодо проведення слідчих (розшукових) дій в умовах воєнного стану у нічний час та визначаються правила фіксації ходу і результатів провадження окремих слідчих (розшукових) дій у випадку неможливості забезпечення в них участі понятих;
- надається можливість зупиняти досудове розслідування після повідомлення особі про підозру за наявності об’єктивних обставин, що унеможливлюють подальше проведення досудового розслідування в умовах воєнного стану;
- унормовується питання зупинення судового провадження у разі призову обвинуваченого для проходження військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період;
- закріплюються гарантії здійснення дистанційного судового провадження в умовах воєнного стану, коли обвинувачений перебуває поза межами приміщення суду;
- керівнику органу прокуратури в умовах воєнного стану надається право користуватися повноваженнями слідчого судді, передбаченими статтями 186, 187, 190, 206, 219, 232, 246, 250 КПК України, у випадку відсутності об’єктивної можливості їх виконання слідчим суддею;
- регламентуються гарантії розподілу матеріалів кримінальних проваджень у випадку неможливості забезпечення функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, а також визначення складу суду в умовах воєнного стану;
- визначаються строки провадження окремих процесуальних дій, передбачених статтями 220, 221, 304, 306, 308, 376, 395, 426 КПК України, у разі припинення воєнного стану, якщо була відсутня об’єктивна можливість їх своєчасного здійснення;
- уточнюються правила територіальної підсудності кримінальних проваджень в умовах воєнного стану;
- пропонується умови визнання показань свідка, потерпілого, підозрюваного, отриманих на стадії досудового розслідування, що здійснювалося в умовах воєнного стану, доказами у суді;
- визначаються випадки альтернативності здійснення кримінального провадження щодо неповнолітніх в умовах воєнного стану;
- покладається обов’язок на слідчого чи прокурора зберігати у себе в електронній формі копії матеріалів кримінальних проваджень, досудове розслідування в яких здійснюється в умовах воєнного стану;
- надається можливість звернення на користь держави тимчасово арештованого майна відповідно до пункту 4 частини першої статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» за погодження із керівником відповідного органу прокуратури в умовах введення воєнного стану;
- закріплюються умови відновлення втрачених матеріалів кримінального провадження в умовах воєнного стану, а також встановлюються гарантії відшкодування втрачених речей і документів в умовах воєнного стану.
На виконання контрольної функції, передбаченої Законом України «Про комітети Верховної Ради України», 19 березня 2022 року у Закарпатській області відбулося позачергове виїзне засідання Комітету, на якому заслуховувалася та обговорювалася інформація керівництва Закарпатської обласної військової адміністрації щодо виконання завдань з постачання гуманітарних вантажів в Україну та взаємодії з іноземними партнерами.
Також на засіданні були розглянуті проблеми правозастосування у цій сфері, обговорені законодавчі ініціативи щодо посилення кримінальної відповідальності за можливе нецільове використання гуманітарної допомоги, у тому числі під час дії режиму воєнного стану.
Результатом роботи стало підготовка Комітетом та прийняття Верховною Радою України законопроекту щодо встановлення кримінальної відповідальності за використання гуманітарної допомоги під час дії воєнного стану, а в подальшому і підписання Президентом України Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за незаконне використання гуманітарної допомоги» № 2155-IX від 24.03.2022 р.