Комітетом Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності розглянуто поданий народними депутатами України Паламарчуком М.П., Алєксєєвим С.О. та іншими проект Закону ”Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо удосконалення механізмів забезпечення завдань кримінального провадження” (реєстр. № 5610)
24 січня 2017, 14:51
До реєстр. № 5610
від 27.12.2016
ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
Комітетом Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності розглянуто поданий народними депутатами України Паламарчуком М.П., Алєксєєвим С.О. та іншими проект Закону ”Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо удосконалення механізмів забезпечення завдань кримінального провадження” (реєстр. № 5610).
Проектом пропонується:
- надати можливість здійснювати виклик особи, яка перебуває за межами України, шляхом надіслання повістки за останнім відомим місцем її проживання чи перебування та обов’язкового публікування в друкованих ЗМІ Кабінету Міністрів або Верховної Ради України та на офіційному веб-сайті органу, що здійснює досудове розслідування (у таких випадках особа вважається належним чином ознайомлена зі змістом повістки про виклик з моменту її опублікування у цих засобах масової інформації) (зміни до статей 135, 136 КПК);
- у разі, якщо підозрюваний добровільно з’явиться до слідчого судді, а обвинувачений до суду, ухвала про дозвіл на затримання з метою приводу втрачає законну силу з моменту добровільного з’явлення, про що суд повідомляє прокурора (зміни до статті 190);
- змінами до статті 197 КПК до 18 місяців збільшується максимально допустимий строк тримання під вартою для випадків, коли йдеться про особливо складні кримінальні провадження щодо особливо тяжких злочинів, скоєних організованими групами, злочинним організаціями;
- змінами до статей 219 та 294 (внаслідок виняткової складності кримінального провадження або наявності виняткових обставин: складні комісійні або комплексні експертизи тощо) передбачається можливість продовження Генеральним прокурором України строку досудового розслідування до 18 місяців. У разі об’єднання кримінальних проваджень порядок обчислення строків досудового розслідування визначається:
1) шляхом поглинання меншого строку більшим – у провадженнях, які розслідувалися в один проміжок часу;
2) шляхом додавання строків досудового розслідування по кожному із проваджень – у провадженнях, які розслідувалися в різні проміжки часу які не пересікаються, в межах строків досудового розслідування злочину, який передбачає найбільш тривалий строк досудового розслідування з урахуванням можливості його продовження (частина 4 статті 219).
Також, законопроектом передбачається можливість укладення угоди про визнання винуватості між прокурором та підозрюваним чи обвинуваченим у провадженні щодо особливо тяжких злочинів, вчинених організованою групою чи злочинною організацією або терористичною групою чи терористичною організацією, за умови викриття підозрюваним, який не є організатором такої групи або організації, злочинних дій інших учасників групи чи інших вчинених групою або організацією злочинів, якщо повідомлена інформація буде підтверджена доказами (пункт 3 частини 4 статті 469).
Крім того, у зв’язку із граничним здійснення слідчими прокуратури досудового розслідування злочинів, підслідних ДБР, пропонується внести зміни до пункту 201 Перехідних положень КПК, які передбачають, що:
- особливості, передбачені пунктом 201 Перехідних положень КПК України, також продовжуватимуть дію (тимчасово, але не довше двох років з дня введення в дію частини четвертої статті 216 КПК – початку повного функціонування ДБР);
Зокрема, це стосується:
- особливостей застосування глави 241 «Особливості спеціального досудового розслідування кримінальних правопорушень», дія якої поширюються на кримінальні провадження, у яких підозрюваний оголошений у міждержавний або міжнародний розшук, чи понад шість місяців переховується від органів слідства та суду, або стосовно якого наявні фактичні дані, що він перебуває за межами України, на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції;
- та кримінальних проваджень, у яких здійснювалося спеціальне досудове розслідування, і обвинувальні акти направлені до суду до спливу строку, передбаченого абзацом першим цього пункту.
Проаналізувавши законопроект, члени Комітету відзначили, що запропоновані ним зміни дозволять виправити існуючі недоліки кримінального процесу та ухвалили рішення рекомендувати Верховній Раді України прийняти його в першому читанні за основу.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України вважає, що законопроект доцільно повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Доповідачем на пленарному засіданні Верховної Ради України визначено Голову Комітету Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності – народного депутата України Кожем’якіна Андрія Анатолійовича.
Додаючи проект постанови Верховної Ради України та висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України з цього питання, просимо розглянути.
Голова Комітету А.КОЖЕМ’ЯКІН
2