Комітет Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності розглянув на своєму засіданні 16 березня 2016 року проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження кримінальних проступків» за реєстр. № 2897 від 03.06.2015 р. (доопрацьований)
16 березня 2016, 12:47
До реєстр. № 2897 від 03.06.2015р. (доопрацьований)
ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
Комітет Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності розглянув на своєму засіданні 16 березня 2016 року проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження кримінальних проступків» за реєстр. № 2897 від 03.06.2015 р. (доопрацьований).Законопроект передбачає структурне реформування кримінальної системи та приведення її у відповідність з міжнародними стандартами, узгодження з практикою Європейського суду з прав людини.
Для реалізації зазначеної мети законопроектом:
- запроваджується інститут кримінальних проступків;
- розмежовуються кримінальні правопорушення залежно від ступеня тяжкості, а також від правових наслідків їх вчинення і форми вини;
- обмежується сфера застосування покарань, пов’язаних із позбавленням волі (декриміналізація злочинів);
- посилюється захист прав та інтересів потерпілих тощо.
Зокрема, у Кримінальному кодексі України (КК) запроваджується поняття "кримінальні правопорушення", яке охоплює усі кримінально-карані діяння (суспільно небезпечні діяння), що поділяються на категорії злочинів та кримінальних проступків. Вони описуються в окремих "Книгах" Особливої частини КК.
При цьому низка діянь, які наразі визнаються адміністративними правопорушеннями та містяться у Кодексі України про адміністративні проступки ( КУпАП) та Митному кодексі України, переносяться до КК та отримують статус кримінальних проступків (порушення порядку ведення передвиборної агітації, агітації під час підготовки і проведення референдуму з використанням засобів масової інформації (ст. 212-9 чинного КУпАП), порушення обмежень щодо ведення передвиборної агітації, агітація в день проведення референдуму (ст. 212-10 чинного КУпАП), порушення митних правил (ст. 468 – 485 Митного кодексу України) та інші.). Крім того, до категорії кримінальних проступків "переводяться" й деякі злочини невеликої тяжкості (умисне легке тілесне ушкодження (ст. 125 КК чинного КК), незаконне розголошення лікарської таємниці (ст. 145 чинного КК) та інші.
Також законопроектом запроваджується дві системи кримінальних покарань – за вчинення злочинів та за вчинення проступків, передбачається диференційована система розмірів штрафів, які будуть кратні "штрафним ставкам" та доповнюється чинний КК Додатком 2 "Визначення термінів", який містить 75 термінів.
Разом з тим, необхідно зазначити, що деякі положення законопроекту викликали зауваження та заперечення у науковців, фахівців та експертів різних наукових установ, міністерств та відомств. Найсуттєвішими з них є:
- розширення меж криміналізації діянь із визнанням кримінальними правопорушеннями близько 100 діянь, які на сьогодні є адміністративними проступками;
- не визначення законопроектом правової природи проступку, як самостійного виду правопорушення, проміжного між злочином та адміністративним правопорушенням;
- запропонована побудова санкцій статей Особливої частини КК передбачає ступені видів покарань, а не конкретні їхні межі (мінімальні та максимальні);
- особливості досудового розслідування кримінальних проступків (у формі дізнання);
- суперечність норм законопроекту усталеним положенням національної кримінально-правової доктрини, зокрема, у частині заміна категорії «суспільна небезпечність» поняттям «кримінальна протиправність», відхід від матеріальної ознаки визначення злочину, в якому поєднуються формально-юридичні діяння та ознаки, які відображають сутність діяння, нівелювання такого специфічного правового наслідку як судимість, запровадження нових визначень видів вини, істотна та значна шкода, а також інших оціночних понять та термінів.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України рекомендує повернути законопроект суб'єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Народні депутати України – члени Комітету, зважаючи на важливість сфери правового регулювання, підтримують в цілому запропоновані зміни та вважають, що реалізація положень законопроекту дасть можливість забезпечити належне реформування системи кримінальної юстиції, виконання вимог чинного Кримінального процесуального кодексу України у частині запровадження інституту кримінальних проступків.
З оглядку на зазначене, Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності рекомендує Верховній Раді України прийняти за основу у першому читанні проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження кримінальних проступків» (реєстр. № 2897 від 03.06.2015 р. )
Доповідачем на пленарному засіданні Верховної Ради України визначено Голову Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності А.Кожем’якіна.
Проекти постанови Верховної Ради України та необхідні матеріали додаються.
Просимо розглянути.
Голова Комітету А. Кожем’якін