Комітет Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності на своєму засіданні розглянув, поданий народним депутатом України Левченком Ю.В. проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо вдосконалення порядку застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою» (реєстр. №2266)
13 травня 2015, 15:22
До проекту р. №2266
від 02.03.15 р.
Комітет Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності на своєму засіданні розглянув, поданий народним депутатом України Левченком Ю.В. проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо вдосконалення порядку застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою» (реєстр. №2266).
Зазначений проект Закону ініціюється, як зазначається у Пояснювальній записці до нього, з метою обмеження можливості уникнути відповідальності особам, які вчинили кримінальне правопорушення, займаючи відповідальні посади або порушують умови виконання запобіжних заходів, або вчинили кримінальне правопорушення, яке має тяжкі наслідки.
Для досягнення цієї мети, законопроектом пропонуються зміни до статей 179, 180, 181, 182, 183 КПК України, відповідно до яких, виключається можливість обрання будь-яких запобіжних заходів, окрім як тримання під вартою, до службових осіб, які займають особливо відповідальне становище відповідно до частини першої статті 9 Закону України «Про державну службу», осіб, посади яких віднесено до 1-3 категорій посад державних службовців та 1-3 категорій посад в органах місцевого самоврядування, суддів, прокурорів та працівників правоохоронних органів, які підозрюються або обвинувачуються у вчиненні тяжких та/або особливо тяжких злочинів під час їхнього перебування на таких посадах.
Комітет дійшов висновку, що такий законодавчий підхід є дещо невиваженим, оскільки порушуються всі конституційні принципи рівності осіб. Також слід підкреслити, що на стадіях досудового розслідування та судового розгляду особа лише підозрюється (обвинувачується) у вчиненні того чи іншого злочину. До набрання обвинувальним вироком суду законної сили така особа вважається невинуватою у його вчиненні. Отже, сама по собі підозра (обвинувачення) у вчиненні навіть тяжкого чи особливо тяжкого злочину без урахування особи підозрюваного (обвинуваченого), способу вчинення злочину, доказів, які підтверджують її винуватість, та інших обставин не може бути підставою для взяття під варту підозрюваного чи обвинуваченого.
Проаналізувавши законопроект, Комітет вважає за необхідне рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду його у першому читанні відхилити.
Такої ж думки дотримується і Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України.
Відповідно до висновку Комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції - проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
Співдоповідачем із зазначеного питання на пленарному засіданні Верховної Ради України визначено Голову Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності – народного депутата України Кожем‘якіна Андрія Анатолійовича.
Додаючи проект Постанови Верховної Ради України, висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України та Комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції з цього питання, просимо розглянути.
Голова Комітету А.Кожем‘якін