Комітетом Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності розглянуто поданий народними депутатами України Ляшком О.В., Галасюком В.В. та іншими проект Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо заборони використання пальмової олії у виробництві харчових продуктів» (реєстр. №3871)
02 листопада 2016, 17:45
ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
Комітетом Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності розглянуто поданий народними депутатами України Ляшком О.В., Галасюком В.В. та іншими проект Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо заборони використання пальмової олії у виробництві харчових продуктів» (реєстр. №3871).
Метою законопроекту, як зазначається у Пояснювальній записці до нього, є «пряма заборона використання пальмової олії у виробництві харчових продуктів, молока та молочних продуктів та встановлення адміністративної відповідальності за вчинене правопорушення».
Головне науково-експертне управління, підтримуючи ідею щодо заборони використання пальмової олії в окремих харчових продуктах у яких вона не повинна міститись взагалі (наприклад, молочних), висловлює застереження щодо встановлення повної заборони на її використання у виробництві усіх без виключення харчових продуктах, а також встановлення адміністративної відповідальності за виробництво, введення в обіг або реалізацію «харчових продуктів з вмістом пальмової олії», як пропонується у проекті, оскільки пальмова олія використовується, наприклад, для виробництва вафель та деяких інших кондитерських товарів, а також на ній готуються деякі харчові напівфабрикати.
При цьому слід зазначити, що у жодній країні світу повної заборони на використання пальмової олії не існує. А виконання встановлених заборон та обмежень на використання пальмової олії, якими часто нехтують вітчизняні виробники, має забезпечуватися посиленням державного нагляду в цій сфері, а не внесенням до статті 167 КУпАП уточнення щодо окремого продукту (пальмової олії), адже положення цієї статті носять загальний характер і стосуються всіх порушень при введені в обіг або реалізації продукції, яка не відповідає вимогам стандартів.
Крім того законопроект має ряд техніко-юридичних недоліків, що є порушенням Регламенту Верховної Ради України.
По-перше, у Порівняльній таблиці до законопроекту міститься зміна до статті 21 Закону України «Про молоко та молочні продукти», яка відсутня в тексті самого законопроекту, що суперечить вимогам частини 6 статті 91 Регламенту Верховної Ради України.
По-друге, законопроектом пропонується внести зміни до статті 27 Закону України «Про безпечність та якість харчових продуктів», який, відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо харчових продуктів» від 22 липня 2014 року, діє у новій редакції під назвою «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» і зміни слід вносити до статті 32 цього Закону.
По-третє, законопроект про внесення змін до законодавчих актів має складатися з двох розділів, а не з чотирьох, як це передбачено даним законопроектом, тощо.
Слід, також, зазначити, що автори законопроекту, встановлюючи заборону на використання пальмової олій, не обгрунтували свою позицію відповідними науковими дослідженнями, що може розглядатися членами СОТ як захід, спрямований на обмеження міжнародної торгівлі, а тому, як наслідок, на Україну можуть бути накладені штрафні санкції у випадку оскарження її дії в рамках механізму врегулювання спорів між членами СОТ.
Члени Комітету, проаналізувавши та обговоривши на своєму засіданні проект Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо заборони використання пальмової олії у виробництві харчових продуктів» ухвалили рішення: за результатами розгляду в першому читанні законопроект доцільно повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Такої ж думки дотримується і Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України.
Співдоповідачем на засіданні Верховної Ради України визначено народного депутата України – Голову Комітету Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Кожем’якіна А.А.
Додаючи висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, висновок Комітету з питань запобігання і протидії корупції та проект Постанови Верховної Ради України з цього питання, просимо розглянути.
Голова Комітету А.Кожем’якін.