Комітет Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності розглянув на своєму засіданні 23 травня 2018 року (протокол № 90) проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо встановлення кримінальної відповідальності за порушення правового режиму використання прибережних захисних смуг» (реєстр. № 5721).

09 серпня 2018, 14:07

До реєстр. № 5721 від 27.01.2017 р.


ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

Комітет Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності розглянув на своєму засіданні 23 травня 2018 року (протокол № 90) проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо встановлення кримінальної відповідальності за порушення правового режиму використання прибережних захисних смуг» (реєстр. № 5721), поданий народним депутатом України Ю. Шухевичем.

Законопроект розроблено з метою встановлення кримінальної відповідальності за умисні дії представників органів місцевого самоврядування та органів державної виконавчої влади щодо неправомірного відведення у незаконне користування земельних ділянок у межах прибережних захисних смуг.

Для реалізації зазначеної мети пропонується доповнити Кримінальний кодекс України статтею 2421 «Порушення правового режиму використання прибережних захисних смуг», якою передбачити відповідальність за винесення завідомо неправомірних рішень представниками органів місцевого самоврядування та органів державної виконавчої влади щодо внесення у землевпорядну документацію земельних ділянок у межах прибережних захисних смуг у разі доведення умислу у діях таких суб’єктів щодо подальшого надання права власності та оренди на такі ділянки фізичним і юридичним особам з метою їх неправомірного використання.

Проаналізувавши законопроект, народні депутати України – члени Комітету погоджуючись з існуванням в Україні проблеми незаконної забудови прибережних захисних смуг, зазначили про те, що за вказані порушення вже встановлено відповідальність у статті 53 «Порушення правил використання земель» та статті 55 «Порушення правил землеустрою» Кодексу України про адміністративні правопорушення та статтями 239-2 «Незаконне заволодіння землями водного фонду в особливо великих розмірах» та 242 «Порушення правил охорони вод» Кримінального кодексу України, якщо відповідними порушеннями буде заподіяно істотну шкоду. Таким чином, вирішення цієї проблеми більше лежить в площині правозастосування, аніж недосконалості законодавства.

Також, члени Комітету вважають, що саме по собі винесення завідомо неправомірних рішень представниками органів місцевого самоврядування та органів державної виконавчої влади щодо внесення у землевпорядну документацію земельних ділянок у межах прибережних захисних смуг не може розцінюватися як порушення правового режиму використання прибережних захисних смуг та не несе значної суспільної небезпеки для визнання таких дій злочином.

Окрім того було акцентовано увагу, що будь-які рішення держаних органів, органів місцевого самоврядування є суто управлінськими і, якщо вони не тягнуть за собою настання суспільно шкідливих або суспільно небезпечних наслідків, їх можна оскаржити в порядку, передбаченому Кодексом України про адміністративні правопорушення, а у разу виявленні у діях службової особи при винесенні відповідного рішення кримінально караного діяння, такі дії слід кваліфікувати за окремими статтями Кримінального кодексу України.

Міністерство юстиції України в цілому підтримує законопроект із наведенням суттєвих зауважень.

Генеральна прокуратура України не підтримує зазначений законопроект та зазначає, що статтею 242 Кримінального кодексу України вже передбачена відповідальність за порушення правил охорони вод. Вчинення таких дій службовою особою підлягатимуть кваліфікації за сукупністю злочинів, передбачених статтями 364, 366, 367 і статтею 242 Кримінального кодексу України.

Головне науково-експертне управління вважає, за результатами розгляду в першому читанні законопроект доцільно повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

Проаналізувавши законопроект Комітет ухвалив рішення (8 голосів «за»)  рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо встановлення кримінальної відповідальності за порушення правового режиму використання прибережних захисних смуг» (реєстр. № 5721) повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

Співдоповідачем на засіданні Верховної Ради України визначено народного депутата України – Голову Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Кожем’якіна Андрія Анатолійовича.

Додаючи висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України та інші необхідні матеріали, просимо розглянути.

 

 

Голова Комітету                                                                           А. Кожем’якін