Комітет Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності на своєму засіданні, що відбулось 20 червня 2018 року (протокол № 92) розглянув проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення гарантій незалежності судового експерта та належного забезпечення здійснення судово-експертної діяльності» (реєстр. № 8336).
09 серпня 2018, 14:21
До реєстр. № 8336
від 04.05.2018 р.
ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
Комітет Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності на своєму засіданні, що відбулось 20 червня 2018 року (протокол № 92) розглянув проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення гарантій незалежності судового експерта та належного забезпечення здійснення судово-експертної діяльності» (реєстр. № 8336), поданий народними депутатами України Геращенком А. Ю. та Білоцерковцем Д.О.
Метою законопроекту є посилення гарантій незалежності судового експерта та належного забезпечення здійснення судово-експертної діяльності, а також поновлення можливості призначення експертизи в кримінальних провадженнях органами досудового розслідування самостійно.
Законопроектом пропонується:
- встановити кримінальну відповідальність за втручання в діяльність судового експерта з метою перешкодити здійсненню ним судово-експертної діяльності, а також відповідальність за умисне знищення або пошкодження майна, що належить судовому експерту;
- змінами до Кримінального процесуального кодексу України передбачається можливість здійснювати допит експерта лише на стадії судового розгляду, а також запроваджується можливість слідчого, прокурора отримувати письмові роз’яснення висновку експерта;
- надається можливість сторонам кримінального провадження самостійно залучати експертів (в т.ч. на договірних умовах), за виключенням обов’язку сторони обвинувачення звертатися з клопотанням про проведення експертизи до слідчого судді у разі необхідності проведення почеркознавчої експертизи, лінгвістичної експертизи мовлення, експертизи відео-, звукозапису, економічної експертизи, товарознавчої експертизи (якщо вартість об’єкта товарознавчої експертизи в 200 і більше разів перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб), психіатричної експертизи;
- запроваджується Єдиний державний реєстр судових експертиз та експертних досліджень (зміни до Закону України «Про судову експертизу»);
- скасовується відповідальність експерта за злісне ухилення від явки до органів досудового розслідування (зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення).
Проаналізувавши законопроект, члени Комітету зазначили, що окремі його положення потребують доопрацювання, разом з тим, зважаючи на необхідність та актуальність проекту, ухвалили рішення рекомендувати Верховній Раді України прийняти його в першому читанні за основу («за» - 10, «утримався» - 1).
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України вважає, що запропоновані проектом норми обмежують право сторін кримінального провадження та суду обирати експерта, якому буде доручено проведення судової експертизи, що є нераціональним і не сприятиме досягненню цілей кримінального судочинства, а тому пропонує повернути його суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Доповідачем на засіданні Верховної Ради України визначено Голову Комітету Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності – народного депутата України Кожем’якіна Андрія Анатолійовича.
Додаючи проект Постанови Верховної Ради України та висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України з цього питання, просимо розглянути.
Голова Комітету А.КОЖЕМ’ЯКІН
2