Комітет Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності на своєму засіданні 06.12.2017 р. розглянув проект Закону України «Про внесення змін до статті 77-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо посилення відповідальності за самовільне випалювання рослинності або її залишків)» (реєстр. № 6280)
06 грудня 2017, 13:02
ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
Комітет Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності на своєму засіданні 06.12.2017 р. розглянув поданий народним депутатом України Сольваром Р.М. проект Закону України «Про внесення змін до статті 77-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо посилення відповідальності за самовільне випалювання рослинності або її залишків)» (реєстр. № 6280).
Метою проекту Закону, як зазначається у пояснювальні записці до нього, є удосконалення порядку притягнення до відповідальності за самовільне випалювання сухої рослинності або її залишків для того аби зменшити руйнівні наслідки та захистити право громадян на безпечне повітря і навколишнє середовище, а також зменшити кількість пожеж, які виникають через це шляхом внесення зміни до статті 77-1 КУпАП, якою встановлюється відповідальність за самовільне випалювання сухої рослинності або її залишків, значно збільшивши розміри штрафів.
Так санкція частини 1 статті 77-1 КУпАП (у редакції проекту) передбачає стягнення у виді штрафу для громадян від ста вісімдесяти до трьохсот шістдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3060-6120 грн.) і на посадових осіб – від дев'ятисот до тисячі двохсот шістдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (15300-21420 грн.), а санкція частини 2 цієї статті (у редакції проекту) передбачає стягнення у виді штрафу для громадян від трьохсот шістдесяти до семисот двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (6120-12240 грн.) і на посадових осіб – від тисячі двохсот шістдесяти до тисячі восьмисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (21420-30600 грн.).
Не заперечуючи ідею необхідності удосконалення механізмів адміністративної відповідальності у сфері охорони природи, слід зазначити, що до змісту законопроекту є ряд зауважень.
У разі прийняття цього Закону обов’язкових змін потребуватиме і стаття 245 «Знищення або пошкодження об’єктів рослинного світу» КК України, за вчинення якої передбачено основне альтернативне покарання у вигляді штрафу від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (5100-8500), оскільки покарання за вчинення злочину не може бути більш м’яким, ніж покарання за вчинення подібного адміністративного правопорушення.
До того ж розміри основних альтернативних покарань, передбачених за вчинення суміжних злочинів, та розміри стягнень, передбачених за вчинення суміжних правопорушень, є значно меншими, ніж за правопорушення, передбачені статті 77-1 КУпАП (у редакції проекту).
Так, знищення або пошкодження лісу внаслідок необережного поводження з вогнем, а також порушення вимог пожежної безпеки в лісах, що призвело до виникнення лісової пожежі або поширення її на значній площі (частина 2 статті 77 КУпАП), тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від п’ятнадцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (255 – 850 грн.) і на посадових осіб – від тридцяти п’яти до шістдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (595 – 1020 грн.).
Крім того, зміст пояснювальної записки до законопроекту не містить відповідних статистичних даних, які б підтвердили неефективність діючих санкцій ст. 77-1 КУпАП.
З огляду на зазначене вище, Комітет ухвалив рішення рекомендувати Верховній Ради України за результатами розгляду в першому читанні повернути проект Закону України «Про внесення змін до статті 77-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо посилення відповідальності за самовільне випалювання рослинності або її залишків)» (реєстр. № 6280) суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Такої ж думки дотримується і Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України.
Співдоповідачем на засіданні Верховної Ради України визначено Голову Комітету Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності – народного депутата України Кожем’якіна А.А.
Додаючи висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Комітету з питань запобігання і протидії корупції Комітету з питань бюджету, Комітету з питань європейської інтеграції, Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, а також проект Постанови Верховної Ради України з цього питання, просимо розглянути.
Голова Комітету А.Кожем’якін