Головна > Текстові публікації > Про Комітет > Попередні скликання

Голова Комітету


Кожем'якін
Андрій Анатолійович

 Вітальне слово Голови Комітету

докладніше

Діяльність Комітету

Законопроектна робота

05 лютого 2016, 12:40

Комітет Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності п"ятого скликання

ІСТОРИЧНА ДОВІДКА

про Комітет Верховної Ради України з питань

законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності

(п’яте скликання)

 

Відповідно до статті 89 Конституції України (254к/96-ВР), статті 5 Закону України "Про комітети  Верховної Ради України" (116/95-ВР) Постановою Верховної Ради України від 11 липня 2006 року № 8-V “Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України п’ятого скликання” було утворено  26 комітетів Верховної Ради України п'ятого скликання, в їх числі – Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності.

Відповідно до вищезазначеної Постанови Верховної Ради України, Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності здійснював законопроектну роботу, готував, попередньо розглядав  питання, віднесені до повноважень Верховної Ради України, та здійснював контрольні функції у відповідних сферах відання з таких питань: кримінальне законодавство; законодавство про адміністративні правопорушення; виконання кримінальних покарань та організації і діяльності органів та установ виконання покарань; організації та діяльності органів прокуратури, органів внутрішніх справ, податкової міліції, інших правоохоронних органів; оперативно-розшукової діяльності; досудового слідства (дізнання і слідства); профілактики злочинів та адміністративного нагляду за особами звільненими з місць позбавлення волі; організації охорони громадського порядку та громадської безпеки, пожежної безпеки; охоронної і детективної діяльності; державного захисту учасників кримінального судочинства та державного захисту суддів, працівників правоохоронних органів; соціального захисту працівників правоохоронних органів та членів їх сімей.

Постановою Верховної Ради України  від 18 липня 2006 року № 11-V Про обрання голів, перших заступників, заступників голів, секретарів, членів комітетів Верховної Ради України п'ятого скликання та обрання голови, першого заступника, заступників голови, секретаря та членів Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради України з питань приватизації “ обрані:

Голова Комітету - СТРЕТОВИЧ Володимир  Миколайович, народний депутат України від багатомандатного загальнодержавного виборчого округу, Блок "Наша Україна", фракція Блоку "Наша Україна" (Розпорядженням Голови Верховної Ради України №1037  від 30 липня 2007 року звільнений з посади Голови Комітету з 7 липня 2007 року у зв’язку з достроковим припиненням повноважень народного депутата України);
з 13 червня 2007 року виконання обов’язків Голови Комітету покладено на заступника Голови Комітету Сівковича Володимира Леонідовича);

перший заступник голови Комітету - ШВЕЦЬ Віктор Дмитрович, народний депутат України від багатомандатного загальнодержавного виборчого округу, Блок Юлії Тимошенко, фракція "Блок Юлії Тимошенко"  (Розпорядженням Голови Верховної Ради України №801 від 15 червня 2007 року звільнений з посади першого заступника Голови Комітету з 12 червня 2007 року у зв’язку з достроковим припиненням повноважень народного депутата України);

заступник голови Комітету - ПІСКУН Святослав Михайлович, народний депутат України від  багатомандатного загальнодержавного виборчого округу, Партія регіонів, фракція Партії регіонів;

заступник голови Комітету - СІВКОВИЧ Володимир Леонідович, народний депутат України від  багатомандатного загальнодержавного виборчого округу, Партія регіонів, фракція Партії регіонів;

секретар Комітету - БОРЩЕВСЬКИЙ Віктор Валентинович, народний депутат України від багатомандатного загальнодержавного  виборчого округу, Комуністична партія України, фракція Комуністичної партії України;

члени Комітету:

ГРИЦАК Василь Миколайович - народний депутат України від багатомандатного загальнодержавного виборчого округу, Партія регіонів, фракція Партії регіонів;

ГУСАРОВ Сергій Миколайович - народний депутат України від багатомандатного загальнодержавного виборчого округу, Партія регіонів, фракція Партії регіонів;

КОЖЕМ'ЯКІН Андрій Анатолійович - народний депутат України від багатомандатного загальнодержавного виборчого округу, Блок Юлії Тимошенко, фракція "Блок Юлії Тимошенко" (Розпорядженням Голови Верховної Ради України № 763 від 15 червня 2007 року звільнений з посади члена   Комітету   з 7 липня 2007 року у зв’язку з достроковим припиненням повноважень народного депутата України);

ЛЕВЧЕНКО Катерина Борисівна - народний депутат України від багатомандатного  загальнодержавного виборчого округу,  Блок "Наша Україна", фракція Блоку "Наша Україна" (Розпорядженням Голови Верховної Ради України № 837 від 16 червня 2007 року звільнена з посади члена Комітету з 14 червня 2007 року у зв’язку з достроковим припиненням повноважень народного депутата України);

МАЛИНОВСЬКИЙ Олексій Петрович - народний депутат України від багатомандатного загальнодержавного виборчого округу, Соціалістична партія України, фракція Соціалістичної партії України;

МАЛИШЕВ Володимир Степанович - народний депутат України від багатомандатного загальнодержавного виборчого округу, Партія регіонів, фракція Партії регіонів;

МОЙСИК Володимир Романович - народний депутат України від багатомандатного загальнодержавного виборчого округу, Блок "Наша Україна", фракція Блоку "Наша Україна";

ОЛІЙНИК Святослав Васильович - народний депутат України від багатомандатного загальнодержавного виборчого округу, Блок Юлії Тимошенко, фракція "Блок Юлії Тимошенко";

ПЕТРИК Петро Пантилемонович - народний депутат України від багатомандатного загальнодержавного виборчого округу, Партія регіонів, фракція Партії регіонів;

РИБАКОВ Ігор Олександрович - народний депутат України від багатомандатного загальнодержавного виборчого округу, Блок Юлії Тимошенко, фракція "Блок Юлії Тимошенко";

СІНЧЕНКО Сергій Григорович - народний депутат України від багатомандатного загальнодержавного виборчого округу, Блок Юлії Тимошенко, фракція "Блок Юлії Тимошенко".

19 липня 2006 року відбулося перше засідання Комітету на якому розглядались питання про утворення підкомітетів і обрання  їх голів та про розподіл обов’язків між Головою Комітету та його заступниками, секретарем Комітету, головами підкомітетів та членами Комітету.

Утворено п’ять підкомітетів:

-                      підкомітет з питань законодавства про адміністративні правопорушення та кримінального законодавства (головою обрано народного депутата України Сінченка Сергія Григоровича);

-                      підкомітет з питань парламентського контролю та законодавчого забезпечення діяльності і реформування органів прокуратури (головою обрано: народного депутата України Мойсика Володимира Романовича, (Розпорядженням Голови Верховної Ради України № 780 від 15 червня 2007 року звільнений з посади голови підкомітету   з 8 червня 2007 року у зв’язку з достроковим припиненням повноважень народного депутата України); Малиновського Олексія Петровича - з 13 червня 2007 року);

-                      підкомітет з питань парламентського контролю за дотриманням прав людини в діяльності правоохоронних органів та роботи з заявами і зверненнями громадян (головою обрано народного депутата України Олійника Святослава Васильовича);

-                      підкомітет з питань законодавчого забезпечення і  парламентського контролю за діяльністю органів внутрішніх справ, органів виконання покарань та інших правоохоронних органів (головою обрано народного депутата України Гусарова Сергія Миколайовича);

-                      підкомітет з питань законодавчого забезпечення і  парламентського контролю за діяльністю податкової міліції та дізнання в органах Державної митної служби України (головою обрано: народного депутата України Мельника Петра Володимировича (з 19 жовтня 2006 року – заступник Голови Комітету Верховної Ради України з питань бюджету); народного депутата України Рибакова Ігоря Олександровича – з 11 листопада 2006 року; народного депутата України Грицака Василя Миколайовича - з 13 червня 2007 року).

За звітний період проведено 34 засідання комітету, в тому числі 2 виїзних, на яких розглянуто 335 питань, із них з контролю за виконанням законів і постанов 51.

Основні зусилля протягом першої – третьої  сесій Верховної Ради України п’ятого скликання спрямовувались на виконання  законопроектної, організаційної та контрольної функцій, що сприяло створенню відповідної законодавчої бази і організаційного забезпечення правоохоронної діяльності, здійсненню  належного контролю за дотриманням і реалізацією Конституції та Законів України, інших нормативних актів Верховної Ради України, за відповідністю підзаконних актів Конституції та законам України.

Для розробки законопроектів з питань правоохоронної діяльності, зокрема, про прокуратуру (нова редакція), про систему досудового слідства про внутрішні війська, про охоронну діяльність, про зброю, про приватну детективну діяльність, Кодексу України про адміністративні правопорушення (нова редакція), про оперативно – розшукову діяльність (нова редакція) відповідними рішеннями Комітету були утворені робочі групи із числа народних депутатів України, вчених, науковців, представників правоохоронних органів та громадськості. До попереднього розгляду законопроектів з питань правоохоронної діяльності активно залучались члени науково-експертної ради при Комітеті із числа вчених - правників, які представляли юридичні факультети вищих навчальних закладів та наукових установ Києва, Харкова, Львова, Дніпропетровська та Донецька.

Серед основних проблем, які потребували вирішення у сфері законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності найгострішими були такі, як визначення конкретного переліку законів, що регулюють  діяльність органів щодо контролю за додержанням законів, і прийняття остаточного рішення про припинення виконання прокуратурою функцій попереднього слідства (п. 9 Перехідних положень Конституції України), реформування органів досудового слідства (оптимізація та вдосконалення їхньої діяльності з метою підвищення рівня  захисту прав і свобод громадян, посилення боротьби  з кримінально-карними діяннями, зростання довіри до них, спрямування  форм і методів роботи за європейськими стандартами) та правопорядку (розмежування сфери політичного і фахового керівництва органами правопорядку, впровадження фахових стандартів службової діяльності,  здійснення діяльності  із забезпечення правопорядку у співпраці з громадськістю, визначення переліку посад працівників, які займаються  правоохоронною діяльністю і на цій  основі здійснення їх грошового і пенсійного забезпечення тощо), затвердження загальної структури, чисельності всіх правоохоронних органів, визначення виключного переліку правоохоронних органів.

Протягом пятого скликання Верховної Ради України на розгляді у Комітеті було 174 законопроекти,  за якими Комітет визначено головним.

Опрацьовано та подано на розгляд Верховної Ради України – 89 законопроектів, з них Верховною Радою України прийнято - 17 Законів України та 44 постанови, в тому числі 14  - з питань здійснення контрольних функцій і повноважень Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності. 

 Крім того, Комітетом розглянуто 48 проектів законів, за якими подані попередні висновки до головного  комітету.

Серед законів, опрацьованих Комітетом і прийнятих Верховною Радою України,  передусім слід відзначити Закони України  "Про амністію", «Про внесення змін до Кримінально-процесуального, Кримінального та Кримінально-виконавчого кодексів України (щодо приведення у відповідність до міжнародних стандартів),  «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо відповідальності за порушення правил безпеки польотів», “Про внесення змін до статті 321 Кримінального кодексу України щодо встановлення відповідальності за незаконне виробництво, виготовлення, придбання, перевезення, пересилання, зберігання з метою збуту або збут отруйних і сильнодіючих лікарських засобів», «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо боротьби з ядерним тероризмом у зв'язку з ратифікацією Міжнародної конвенції про боротьбу з актами ядерного тероризму», "Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального та Кримінально-процесуального кодексів України щодо відповідальності за порушення правил радіаційної безпеки", «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо адміністративної відповідальності за порушення законодавства про страховий фонд документації України)» про внесення змін до статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо посадових осіб відповідних органів, які будуть мати право складати протоколи) тощо.

Основними результатами у сфері удосконалення кримінального законодавства, законодавства про адміністративні правопорушення, кримінально-виконавчого законодавства є:

- посилення правового захисту громадян та запровадження механізму реалізації конституційних прав громадян на особисту недоторканість, безпеку, повагу до гідності особи, правову допомогу, захист;

- демократизація та гуманізація, а також удосконалення законодавства України щодо кримінально-виконавчої діяльності органів і установ виконання покарань, порядку і умов виконання і відбування кримінальних покарань з метою здійснення кари в умовах, сприятливих  для виправлення.

- приведення у відповідність норм національного законодавства у сфері боротьби з тероризмом  з вимогами Міжнародної конвенції про боротьбу з актами ядерного тероризму;

- забезпечення дотримання вимог режиму радіаційної безпеки і посилення відповідальності за їх порушення, встановлення кримінальної відповідальності за винесення чи вивезення із спеціально визначеної території радіоактивного забруднення радіоактивних матеріалів без передбаченого законом дозволу, а також посилення адміністративної відповідальності за порушення вимог режиму радіаційної безпеки на територіях, що зазнали радіоактивного забруднення;

- забезпечення державного контролю за здійсненням заходів щодо захисту рослин та ефективного використання пестицидів, усунення незаконних методів господарювання, уникнення екологічних ризиків  та ризиків для здоров’я населення, усунення внутрішніх суперечностей між законодавчими актами України, приведення їх у відповідність до Закону України “Про карантин рослин”;

- посилення відповідальності експлуатантів, власників повітряних суден за порушення вимог законодавства, що регулює використання повітряного простору.

У центрі уваги Комітету була аналітична робота. Протягом звітного періоду здійснювався збір та аналіз інформації з питань, що належать до повноважень Комітету. Підготовлені інформаційно-аналітичні довідки з рекомендаціями та пропозиціями щодо реформування органів прокуратури, Міністерства   внутрішніх   справ,   податкової   міліції   та   інших правоохоронних органів України, які направлені Президентові України,  Прем’єр - міністру України та  до Ради національної безпеки і оборони України.

У Комітеті систематично велась підготовка та проводились  слухання, науково-практичні конференції та “круглі столи" з питань удосконалення кримінального, адміністративного та кримінально-виконавчого законодавства, діяльності правоохоронних органів. За звітний період проведено 16 таких заходів, зокрема на тему: «Щодо посилення відповідальності за незаконне виробництво, виготовлення, придбання з метою збуту трамадолу»; «Про встановлення суми неоподаткованого мінімуму в частині кваліфікації злочинів або адміністративних правопорушень»;      «Питання вдосконалення українського законодавства з попередження насильства в сім?ї»; «Проблеми правозастосовчої практики в процесі оскарження постанови про порушення кримінальної справи»;"Щодо відповідності реформування кримінально-виконавчої служби України нормам демократичного суспільства” (за участю експертів РЄ);    «Створення національних превентивних механізмів в органах внутрішніх справ згідно з Факультативним протоколом до Конвенції проти катувань»;«Вдосконалення кримінального і адміністративного законодавства в сфері захисту прав дітей»; «Проблемні питання ратифікації Конвенції Ради Європи про заходи щодо протидії торгівлі людьми»; Взаємодія державних органів і служб у питаннях профілактики злочинності в молодіжному середовищі, процесу ресоціалізації дітей, які перебувають у конфлікті з законом» (на базі Прилуцької виховної колонії, Чернігівська область,17.05.2007 р.); «Актуальні проблеми вдосконалення кримінального, кримінально –виконавчого та адміністративного законодавства у сфері захисту прав дітей».

На підставі аналізу практики застосування законодавчих актів, віднесених до предмету відання Комітету, відповідності законам  прийнятих ними підзаконних нормативно – правових актів, керівникам правоохоронних органів направлялись відповідні рекомендації, а також заслуховувалась їх інформація на засіданнях Комітету.

За звітний період Комітетом готувались матеріали для попереднього розгляду Верховною Радою України питань про звільнення Ю.В. Луценка з посади Міністра внутрішніх справ  України та  про призначення В.П. Цушка  на посаду Міністра внутрішніх справ  України, а також про відмову в дачі згоди на звільнення С.М. Піскуна з посади Генерального прокурора України.

Відповідно до чинного законодавства Комітет у своїй діяльності  використовував інформацію та пропозиції, що надходили від Рахункової Палати України.

Однією з важливих ділянок роботи Комітету був розгляд письмових та усних звернень громадян з питань захисту їх прав і свобод, стану правопорядку, діяльності міліції, прокуратури тощо. За звітний період до Комітету надійшло 2651 таких звернень. Найбільше з них  торкались питань забезпечення законності та охорони правопорядку, усунення диспропорцій у пенсійному законодавстві, правильності застосування чинного законодавства. Багато звернень містили  пропозиції щодо удосконалення діючих або видання нових законодавчих актів. Деякі пропозиції були враховані при розробці законодавчих актів щодо зміцнення правопорядку та боротьби із злочинністю. Скарги на неналежне, як вважають автори, виконання правоохоронними органами законодавства України розглядалися керівництвом Комітету, в окремих випадках проводились перевірки з виїздом на місце членів Комітету та працівників секретаріату Комітету. За результатами їх розгляду ініціювалися  відповідні перевірки силами Генеральної прокуратури, МВС, Міністерства юстиції, Державної податкової адміністрації України,  та інших відомств, наслідки окремих із них розглядалися на засіданнях Комітету, заявникам надавалися відповіді.

Особлива увага приділялася висвітленню діяльності Комітету. Постійно готувались та поширювались в засобах масової інформації матеріали про  основні напрями законотворчої роботи Комітету, підготовлені та розглянуті проекти законодавчих актів з питань правоохоронної діяльності тощо. Інформація про роботу Комітету також поширювалась на офіційному сайті Верховної Ради України та веб-сторінці Комітету.