До реєстр. № 5098 від 08.09.2016 р.
та реєстр. № 5098-1 від 08.09.2016 р.
ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
У Комітеті Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності розглянуто проекти законів України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за незаконну порубку лісу та незаконні операції з лісоматеріалами та пиломатеріалами» (реєстр. № 5098), поданий народними депутатами України Карпунцовим В.В. і Мельничуком І.І. та «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо збільшення міри покарання за незаконну порубку лісу» (реєстр. № 5098-1), поданий народним депутатом України Парасюком В.З.
Проектом Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за незаконну порубку лісу та незаконні операції з лісоматеріалами та пиломатеріалами» (реєстр. № 5098) пропонується внести зміни до Кримінального кодексу України (далі - КК) та Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП).
Зокрема, пропонується:
- шляхом внесення змін до статті 201 КК України встановити кримінальну відповідальність за контрабанду лісоматеріалів та пиломатеріалів цінних і рідкісних порід дерев;
- внести зміни до статті 246 КК України щодо посилення відповідальності за незаконну порубку лісу та незаконні операції з лісоматеріалами та пиломатеріалами;
- визначити кваліфіковані склади злочинів та встановити відповідальність не лише за незаконну порубку лісу, а й за перевезення, зберігання незаконно порублених дерев, виготовлення чи обіг лісоматеріалів або пиломатеріалів із незаконно порублених дерев;
- шляхом підвищення санкцій посилити відповідальність за незаконну порубку дерев, виготовлення чи обіг лісоматеріалів або пиломатеріалів із незаконно порублених дерев, акцентуючи увагу на штрафних санкціях (від 510000 грн. до 935000 грн.);
- встановити кримінальну відповідальність службових осіб за сприяння незаконним діям, пов’язаним з незаконною порубкою лісу та незаконними операціями з лісоматеріалами та пиломатеріалами.
У КУпАП:
- шляхом викладення статті 65 КУпАП у новій редакції встановити кваліфіковану відповідальність не лише за незаконну порубку лісу, а й за незаконні операції з лісоматеріалами та пиломатеріалами, що вироблені з незаконно порубленого лісу, за умови відсутності ознак діяння, передбаченого КК України;
- посилити штрафні санкції до 100 відсотків установленої вартості об’єкта порубки чи пошкодження та з конфіскацією засобів і знарядь вчинення правопорушення;
- шляхом внесення змін до ст. 38 КУпАП продовжити строк притягнення до адміністративної відповідальності до 2 років;
- шляхом внесення змін до ст. 277 КУпАП надати суду можливість зупинення строку розгляду справи про адміністративне правопорушення для встановлення розміру шкоди.
Проаналізувавши положення законопроекту окремі члени Комітету відзначили, що пропоновані зміни до диспозиції статті 65 КУпАП є не зовсім обґрунтованими, оскільки санкції статей КУпАП для визначення розміру стягнення у виді штрафу використовують таку розрахункову одиницю, як «неоподатковуваний мінімум доходів громадян», а не відсотки установленої вартості об’єкта порубки чи пошкодження.
Пропозиція віднесення лісоматеріалів і пиломатеріалів до предмету злочину – контрабанди (ст. 201 КК України) також видається не зовсім доцільною, оскільки чинний кримінальний закон визначає предметом контрабанди об’єкти, заборонені або обмежені в цивільному обороті, однак лісоматеріали та пиломатеріали законодавством не обмежені в цивільному обігу.
Метою альтернативного проекту Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо збільшення міри покарання за незаконну порубку лісу» (реєстр. № 5098-1) є збільшення превентивного впливу на суспільство, для зменшення кількості незаконних рубок лісів, шляхом зміни санкції статті 246 Кримінального кодексу України на більш сувору. Крім того, пропонується доповнити статтю 246 КК України новою частиною другою, у якій установити відповідальність за вчинення діянь, передбачених частиною першою цієї статті, групою осіб чи особою, раніше судимою за злочин, передбачений статтями 245-247 КК України.
Члени Комітету зазначають, що текст диспозиції запропонованої частини другої статті 246 КК України потребує редакційної правки з огляду на недоцільність дублювання визначення з частини першої цієї статті.
Проаналізувавши законопроекти, члени Комітету ухвалили рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за незаконну порубку лісу та незаконні операції з лісоматеріалами та пиломатеріалами» (реєстр. № 5098) – відхилити, а проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо збільшення міри покарання за незаконну порубку лісу» (реєстр. № 5098-1) – повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України вважає, що законопроект реєстр. № 5098 за результатами розгляду в першому читанні доцільно повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання, а законопроект реєстр. № 5098-1 – відхилити.
Співдоповідачем на засіданні Верховної Ради України визначено народного депутата України – Голову Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Кожем’якіна Андрія Анатолійовича.
Додаючи висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України та проект постанов Верховної Ради України з цього питання, просимо розглянути.
Голова Комітету А.КОЖЕМ‘ЯКІН