До реєстр. № 2897 від 03.06.2015р. (доопрацьований)


ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

Комітет Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності розглянув на своєму засіданні 16 березня 2016 року проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження кримінальних проступків» за реєстр.                 № 2897 від 03.06.2015 р. (доопрацьований).

Законопроект передбачає структурне реформування кримінальної системи та приведення її у відповідність з міжнародними стандартами, узгодження з практикою Європейського суду з прав людини.

Для реалізації зазначеної мети законопроектом:

-        запроваджується інститут кримінальних проступків;

-        розмежовуються  кримінальні  правопорушення залежно від ступеня тяжкості, а також від правових наслідків їх вчинення і форми вини;

-        обмежується сфера застосування покарань, пов’язаних із позбавленням волі (декриміналізація злочинів);

-        посилюється захист прав та інтересів потерпілих тощо.

Зокрема, у Кримінальному кодексі України (КК) запроваджується поняття "кримінальні правопорушення", яке охоплює усі кримінально-карані діяння (суспільно небезпечні діяння), що поділяються на категорії злочинів та кримінальних проступків. Вони описуються в окремих "Книгах" Особливої частини КК.

При цьому низка діянь, які наразі визнаються адміністративними правопорушеннями та містяться у Кодексі України про адміністративні проступки ( КУпАП) та Митному кодексі України, переносяться до КК та отримують статус кримінальних проступків (порушення порядку ведення передвиборної агітації, агітації під час підготовки і проведення референдуму з використанням засобів масової інформації (ст. 212-9 чинного КУпАП), порушення обмежень щодо ведення передвиборної агітації, агітація в день проведення референдуму (ст. 212-10 чинного КУпАП), порушення митних правил (ст. 468 – 485 Митного кодексу України) та інші.). Крім того, до категорії кримінальних проступків "переводяться" й деякі злочини невеликої тяжкості (умисне легке тілесне ушкодження (ст. 125 КК чинного КК), незаконне розголошення лікарської таємниці (ст. 145 чинного КК) та інші.

Також законопроектом запроваджується дві системи кримінальних покарань – за вчинення злочинів та за вчинення проступків, передбачається диференційована система розмірів штрафів, які будуть кратні "штрафним ставкам" та доповнюється чинний КК Додатком 2 "Визначення термінів", який містить 75 термінів.

Разом з тим, необхідно зазначити, що деякі положення законопроекту викликали зауваження та заперечення у науковців, фахівців та експертів різних наукових установ, міністерств та відомств. Найсуттєвішими з них є:

- розширення меж криміналізації діянь із визнанням кримінальними правопорушеннями близько 100 діянь, які на сьогодні є адміністративними проступками;

- не визначення законопроектом правової природи проступку, як самостійного виду правопорушення, проміжного між злочином та адміністративним правопорушенням;

- запропонована побудова санкцій статей Особливої частини КК передбачає ступені видів покарань, а не конкретні їхні межі (мінімальні та максимальні);

- особливості досудового розслідування кримінальних проступків (у формі дізнання);

- суперечність норм законопроекту усталеним положенням національної кримінально-правової доктрини, зокрема, у частині заміна категорії «суспільна небезпечність» поняттям «кримінальна протиправність», відхід від матеріальної ознаки визначення злочину, в якому поєднуються формально-юридичні діяння та ознаки, які відображають сутність діяння, нівелювання такого специфічного правового наслідку як судимість, запровадження нових визначень видів вини, істотна та значна шкода, а також інших оціночних понять та термінів.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України рекомендує повернути законопроект суб'єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

Народні депутати України – члени Комітету, зважаючи на важливість сфери правового регулювання, підтримують в цілому запропоновані зміни та вважають, що реалізація положень законопроекту дасть можливість забезпечити належне реформування системи кримінальної юстиції, виконання вимог чинного Кримінального процесуального кодексу України у частині запровадження інституту кримінальних проступків.

З оглядку на зазначене, Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності рекомендує Верховній Раді України прийняти за основу у першому читанні проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження кримінальних проступків» (реєстр. № 2897 від 03.06.2015 р. )

Доповідачем на пленарному засіданні Верховної Ради України визначено Голову Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності А.Кожем’якіна.

Проекти постанови Верховної Ради України та необхідні матеріали додаються.

Просимо розглянути. 

 

 

 

 

Голова Комітету                                                         А. Кожем’якін

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів щодо яких Комітет є головним”

09 серпня 2018 14:25
09 серпня 2018 14:24
09 серпня 2018 14:22
09 серпня 2018 14:21
09 серпня 2018 14:19
09 серпня 2018 14:19
09 серпня 2018 14:17
09 серпня 2018 14:15
Комітет Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності розглянув на своєму засіданні від 06 червня 2018 року (протокол № 91) проект Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про Національну поліцію" (щодо відрядження поліцейських до державних (міждержавних) органів, підприємств, установ і організацій та присвоєння чергових спеціальних звань поліцейським, прикомандированим із залишенням на службі в поліції)» (реєстр. № 8339).
09 серпня 2018 14:14
09 серпня 2018 14:12