Головна > Текстові публікації > Законопроектна робота у Комітеті > Висновки Комітету до законопроектів щодо яких Комітет є головним

Голова Комітету


Монастирський Денис Анатолійович


докладніше

Діяльність Комітету

Надрукувати Збільшити зону перегляду

Висновки Комітету до законопроектів щодо яких Комітет є головним

17 січня 2018, 10:20 Комітет

Комітет Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності розглянув на своєму засіданні 17 січня 2018 року проект Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України (щодо розширення переліку кримінально-карних способів доведення до самогубства чи самокалічення або замаху на самогубство чи самокалічення) (реєстр. № 6748)

До реєстр. 6748 від 17.07.2017 р. 

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

Комітет Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності розглянув на своєму засіданні 17 січня 2018 року проект Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України (щодо розширення переліку кримінально-карних способів доведення до самогубства чи самокалічення або замаху на самогубство чи самокалічення) (реєстр. № 6748), поданий народними депутатами України Унгуряном П.Я., Дубілем В.О. та іншими народними депутатами України.

У законопроекті пропонується внести до статті 120 «Доведення до самогубства» Кримінального кодексу України зміни, відповідно до яких поряд з передбаченими нині способами доведення особи до самогубства або до замаху на самогубство встановлюється кримінальна відповідальність за доведення особи до самокалічення або до замаху на такі діяння, що є наслідком: намовляння та підбурювання, в тому числі надання допомоги у вчиненні самогубства чи самокалічення; обману, а також будь-якого спонукання до вчинення самогубства чи самокалічення; популяризації самогубства чи самокалічення; втягування у групи в соціальних мережах, ігри, конкурси, квести та інші заходи, кінцевою метою, яких є самогубство чи самокалічення або їх імітація.

Крім того, кваліфікуючими та особливо кваліфікуючими ознаками доведення до самогубства або дій, які є змушуванням чи схилянням до самогубства чи самоскалічення, визнаються: вчинення такого діяння щодо особи, яка перебувала в психологічній, емоційній, матеріальній, або іншій залежності від винуватого, або щодо двох або більше осіб; створення цільових груп, ігор, квестів та інформаційних продуктів, що пропагують самогубство чи самокалічення, схиляють до цих вчинків, зокрема, у друкованих виданнях, телекомунікаційних мережах загального користування, (соціальних мережах, комп’ютерних програм та мобільних додатків для електронних пристроїв, які надають можливість обміну текстовими та голосовими повідомленнями, аудіо та відео контентом, зображеннями, фотографіями, тощо) та ін.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України вважає, що законопроект за результатами розгляду в першому читанні доцільно повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

Проаналізувавши положення законопроектів, народні депутати України - члени Комітету зазначили, що на розгляд до Верховної Ради України  подано проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України (щодо встановлення кримінальної відповідальності за сприяння вчиненню самогубства)» (реєст. № 4088), який спрямований на врегулювання аналогічних правовідносин, був підтриманий Комітетом та 24.05.2017 року прийнятий Верховною Радою України в першому читання за основу.

В ході обговорення також було зосереджено увагу на наступних суттєвих зауваженнях до законопроекту, а саме:

-                структура запропонованої нової редакції статті 120 КК України та відповідність передбачених покарань тяжкості описаних діянь є нераціональними, оскільки дії, які призвели до наслідків у вигляді самогубства (самокалічення), мають каратись більш суворо, аніж аналогічні дії, які не призвели до відповідних наслідків. Окрім цього, рівень суспільної небезпечності доведення до самогубства є вищим, аніж доведення до самокалічення, а тому передбачати однакове покарання за такі діяння буде юридично некоректним;

-                зі змісту законопроекту незрозуміло, що слід розуміти під такими поняттями, як «популяризація самогубства чи самокалічення», «цільові групи», «емоційна залежність», «інші заходи, кінцевою метою яких є самогубство чи самокалічення або їх імітація» та ін. Тому така термінологічна невизначеність кримінально-правових норм є неприпустимою, адже може довільно тлумачитись, що може стати підставою зловживань під час здійснення кваліфікації відповідних злочинних діянь;

-                наведення у статті 120 Кримінального кодексу широкого переліку способів доведення до самогубства чи самокалічення (як це пропонується у законопроекті) вбачається  недоцільним.

Міністерство внутрішніх справ України вважає, що даний законопроект потребує доопрацювання, оскільки є некоректним використання термінології співучасті в контексті статті 120 Кримінального кодексу України запропонованої законопроектом, потребує узгодження санкції та є суперечливим питання доповнення переліку способів доведення до самогубства.

Генеральна прокуратура України зазначає про суперечливий підхід до викладення об’єктивної сторони складу злочину, його кваліфікуючих ознак та санкцій і вважає що законопроект потребує суттєвого доопрацювання.

Фахівці Інституту законодавства Верховної Ради України висловили ряд суттєвих аналогічних зауважень, зокрема щодо термінологічної недосконалості, питання неспіврозмірності санкцій та надмірної деталізації  окремих питань.

Враховуючи вищезазначене, народні депутати України - члени Комітету вважають за доцільне рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні проект Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України (щодо розширення переліку кримінально-карних способів доведення до самогубства чи самокалічення або замаху на самогубство чи самокалічення) (реєстр. № 6748) відхилити.

Доповідачем на засіданні Верховної Ради України  визначено Голову Комітету Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності – народного депутата України Кожем’якіна Андрія Анатолійовича.

Проект постанови Верховної Ради України та необхідні матеріали додаються.

Просимо розглянути.

 

 

Голова Комітету                                                             А. Кожем’якін