Головна > Текстові публікації > Законопроектна робота у Комітеті > Висновки Комітету до законопроектів щодо яких Комітет є головним

Голова Комітету


Кожем'якін
Андрій Анатолійович

 Вітальне слово Голови Комітету

докладніше

Діяльність Комітету

Законопроектна робота

Надрукувати Збільшити зону перегляду

Висновки Комітету до законопроектів щодо яких Комітет є головним

18 квітня 2018, 11:08 Комітет

Комітетом Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності на засіданні, що відбулось 18 квітня 2018 року розглянуто проекти Законів України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за незаконне перетинання державного кордону» (реєстр. № 7017) та «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за незаконне перетинання державного кордону» (реєстр. № 7017-1)

До реєстр. № 7017 від 02.08.2017 р. №7017-1 від 16.08.2017 р.  ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 Комітетом Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності на засіданні, що відбулось 18 квітня 2018 року (протокол № 88) розглянуто проекти Законів України «Про внесення змін до  Кримінального кодексу України щодо відповідальності за незаконне перетинання державного кордону» (реєстр. № 7017), поданий народними депутатами України Луценко І.С. та Герасимовим А.В. та «Про внесення змін до  Кримінального кодексу України щодо відповідальності за незаконне перетинання державного кордону» (реєстр. № 7017-1), поданий народним депутатом України Веселовою Н.В.

Метою проекту Закону України «Про внесення змін до  Кримінального кодексу України щодо відповідальності за незаконне перетинання державного кордону» (реєстр. № 7017) є забезпеченню захисту суверенітету та територіальної цілісності України шляхом криміналізації незаконного перетину державного кордону представниками держави-агресора.

Проектом пропонується внести зміни до Кримінального кодексу України, зокрема:

1.                        Доповнити Кримінальний кодекс України новою статтею 331 «Незаконне перетинання державного кордону» та передбачити кримінальну відповідальність за  перетинання державного кордону України особою, яка має громадянство (підданство) держави-агресора, або іншою особою в інтересах держави-агресора, що суперечать національним інтересам України, будь-яким способом поза пунктами пропуску через державний кордон України або в пунктах пропуску через державний кордон України без відповідних документів або за документами, що містять недостовірні відомості, у вигляді позбавлення волі на строк до 3-х років;

2.                        Те саме діяння, вчинене повторно або групою осіб, передбачає позбавлення волі на строк від 3-х до 5-ти років;

3.                        Також передбачено кримінальну відповідальність за вищезазначені правопорушення із застосуванням зброї у вигляді позбавлення волі на строк від 5-ти до 8-ми років.

Необхідно підкреслити, що законопроект має окремі техніко-юридичні недоліки, зокрема, оскільки статтю під номером 331 було виключено із Кримінального кодексу України, за усталеними правилами законодавчої техніки новим статтям Кодексу не можуть присвоюватися порядкові номери тих статей, які вже були в структурі Кодексу.

Крім того, деякі об’єктивні ознаки складу злочину у статті 331 редакції проекту є надто оціночними, а саме: неясно, що слід розуміти під поняттями «інтереси держави-агресора», «національні інтереси» і хто саме та яким чином повинен це визначати.

Метою альтернативного проекту Закону України «Про внесення змін до  Кримінального кодексу України щодо відповідальності за незаконне перетинання державного кордону» (реєстр. № 7017-1) є захист суверенітету та територіальної цілісності України шляхом криміналізації незаконного перетину державного кордону представниками держави-агресора, а також пом’якшення покарання для громадян України за порушення порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї.

Проектом пропонується внести зміни до Кримінального кодексу України:

1.                                  Доповнити Кримінальний кодекс України новою статтею 331 «Незаконне перетинання державного кордону особою, яка має громадянство (підданство) держави-агресора» аналогічного змісту, як і в законопроекті реєстр. № 7017;

2.            Крім цього, встановлюється, що дія статті 332-1 Кримінального кодексу України «Порушення порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї» застосовується лише для осіб, які мають громадянство (підданство) держави агресора.

Слід зазначити, що запропоновані зміни до статті 332-1 законопроекту є юридично необґрунтованими, оскільки суб’єктом порушення порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї визнаються лише особи, які мають громадянство (підданство) держави-агресора. Тобто, у разі прийняття даного законопроекту громадяни України, громадяни інших держав (які не визнані державою-агресором), а також особи без громадянства за аналогічні порушення, вчинені з метою заподіяння шкоди інтересам держави, до кримінальної відповідальності притягатися не будуть.

За наслідками обговорення на засіданні члени Комітету (9 голосів «за», «утримався» - 4) ухвалили рішення рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні проект Закону України «Про внесення змін до  Кримінального кодексу України щодо відповідальності за незаконне перетинання державного кордону» (реєстр. № 7017) повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання і (13 голосів «за», «утримався» - 1) проект Закону України «Про внесення змін до  Кримінального кодексу України щодо відповідальності за незаконне перетинання державного кордону» (реєстр. № 7017-1)також повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України дотримується такої ж думки.

Висновки Комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції – законопроекти відповідають вимогам антикорупційного законодавства.

Співдоповідачем на засіданні Верховної Ради України визначено народного депутата України – Голову Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Кожем’якіна Андрія Анатолійовича.

Додаючи проекти Постанов Верховної Ради України, висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України та Комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції з цього питання, просимо розглянути.

 

 

 

Голова Комітету                                                                            А.Кожемякін